Članak br. 13, 1985-86.
Zohar pita:
„Napisano je ‘Dođi do Faraona’, ali trebalo je da se kaže ‘Idi do Faraona’,
itd. Stvoritelj je video da se Mojsije boji, i da ostali emisari nisu mogli
narod da približe Njemu, i rekao je: ‘Evo, Ja ću povesti tebe do Faraona,
kralja Egipta, velikog čudovišta što leži usred svog Nila’. Stvoritelj je morao
da povede rat protiv njega i niko drugi. A, napisano je i: ‘Ja, Sam Gospod’,
što su oni objasnili: ‘Ja, a ne glasnik’”. Toliko o tome (na početku odeljka, Bo [Dođi]).
Razlika između „dođi” i „idi” jeste u tome što „dođi” znači da mi treba
da hodamo zajedno, poput osobe koja kaže svom prijatelju: „Dođi”.
Ovo treba da razumemo, jer Zohar
pita zašto je bilo potrebno da Stvoritelj ide sa Mojsijem. To je zato što
Mojsije nije mogao sam da se bori protiv Faraona, već jedino sa Stvoriteljem i ni sa kim drugim. Prema tome,
zašto je bilo potrebno to da Mojsije ide sa Stvoriteljem? Uostalom, rečeno je:
„Ja, a ne glasnik”. Prema tome, koja je svrha da Stvoritelj ide do Faraona,
koji se naziva „veliko čudoviste”, sa Mojsijem? On je mogao da ide do Faraona i
bez Mojsija.
Isto tako treba da razumemo ono što su naši mudraci rekli (Kidušin [Venčanje] 30b): „Riš Lakiš je rekao: ‘Čovekova inklinacija
nadjačava njega svaki dan i traži da ga ubije, kao što je rečeno: ‘Zli motri na
pravednika’, i da mu Stvoritelj ne pomogne, on to ne bi nadišao, kao što je rečeno:
‘Gospod ga neće ostaviti u ruci
zloga’’”.
Ovde se, takođe, javlja pitanje: „Ukoliko pojedinac ne može sam da nadiđe i potrebna mu je pomoć Stvoritelja,
zašto je onda potrebna dupla akcija (akcija dve sile)?” Drugim rečima, ili
Stvoritelj daje pojedincu snagu da nadiđe sam, ili će Sam Stvoritelj učiniti
sve. Zašto je tako da izgleda da je ovde potrebna zajednička akcija dve sile,
jedna čovekova i, zatim, sila Stvoritelja? To je kao da jedino njih dve mogu da
pobede zlo i da je jedna sila nedovoljna.
Znano je da je savršenstvo čoveka
u tome što čovek mora da postigne svrhu stvaranja. To jeste, on mora da
postigne svrhu zbog koje je svet stvoren, koja se naziva „Činiti dobro Njegovim
stvorenjima”. Drugim rečima, stvorenja treba da dođu do toga da prime užitak i
zadovoljstvo koje je Stvoritelj namenio za njih.
Pre toga, stvaranje se još ne razmatra za takvo stvaranje koje pristaje Stvoritelju, jer znano je da od savršenog Upravitelja treba da proizađu savršene radnje. To znači da svako treba da oseti lepotu stvaranja i bude u stanju da veliča i slavi stvaranje, da slavi Stvoritelja i zahvaljuje Stvoritelju za stvaranje koje je On stvorio, i da svako bude u stanju da kaže: „Blagosloven je On koji je rekao: ‘Neka bude svet’”. Drugim rečima, svako treba da blagoslovi Stvoritelja zbog toga što je On stvorio dobar svet ispunjen užicima, gde su svi radosni i srećni zbog svih užitaka koje primaju u svetu.
Međutim, kada osoba počne da ispituje da li je ona stvarno zadovoljna
svojim životom i koliko radosti ima od sebe i od svoje okoline, ona vidi
suprotno – svi pate i svako na svoj način. Ipak, osoba treba da kaže:
„Blagosloven je On koji je rekao: ‘Neka bude svet’”. I tada će videti da ona to
govori potpuno neiskreno.
Međutim, znano je da užitak i zadovoljstvo ne mogu da se pojave u svetu
pre nego što svet ima Kelim [posude]
davanja, jer su naše posude primanja još kontaminirane primanjem zarad sebe, koje je veoma
ograničeno u svom obimu i odvaja nas od Stvoritelja (to dolazi otuda što je na
posudama primanja nastalo prvo ograničenje da obilje ne bi sijalo tamo, videti
„Uvod u Knjigu Zohar”, str. 138).
Ukoliko osoba hoće da postigne posude davanja, budući da je to suprotno
našoj prirodi, dolazi do sukoba i ratova. I, zbog toga, da bismo postigli
stepen davanja, nama su date Tora i Micvot,
kako su to naši mudraci rekli: „Ja sam stvorio zlu inklinaciju; Ja sam stvorio
Toru kao začin” (Kidušin, 30).
Isto tako, data nam je Micva [zapovest/dobro
delo] „voli svoga prijatelja kao sebe samog”, a Rabi Akiva je rekao: „Ovo je
veliko pravilo Tore” (Berešit Raba, Paraša 24). Drugim rečima, radeći u
ljubavi prijateljā, osoba se navikava da izađe iz samoljublja i postigne ljubav
drugih.
Međutim, treba da razumemo ono što vidimo pred sobom, da postoje ljudi
koji se naprežu u ljubavi prijateljā, a još ne dolaze ni pedalj bliže ljubavi
Stvoritelja, da bi u Tori i Micvot mogli
da rade zarad ljubavi Stvoritelja. Ovo znači da oni kažu da zapravo pomalo i
napreduju u ljubavi prijateljā, ali ne vide napredak u ljubavi Stvoritelja.
Međutim, treba da znamo da i u ljubavi prijateljā postoje stepeni, i svi oni su
nužni.
Ovo možemo da uporedimo sa dvospratnom građevinom koja ima i prizemlje.
Kralj je na drugom spratu, i onome ko želi da dođe do Kralja – čiji je jedini
cilj da sa Kraljem razgovara licem u lice – kaže se da prvo mora da se popne na
prvi sprat, jer nije moguće da se popne na drugi sprat a da se ne popne na prvi
sprat.
Nesumnjivo, svako razume da je to tako. Međutim, postoji specifičan
razlog iz kojeg oni moraju prvo da se popnu na prvi sprat – taj razlog se
naziva „ispravka”. Drugim rečima, penjanjem na prvi sprat pojedinac može da
nauči kako da se Kralju obrati licem u lice i bude u mogućnosti da od Kralja
traži za svoju želju.
Pojedinac koji čuje da prvo mora da se popne na prvi sprat i tek nakon
toga na drugi sprat, razume to vrlo dobro. Ali, budući da je njegova jedina
želja ta da vidi Lice Kralja i nije mu stalo ni do čega drugog, ovo čini da to
što mu je rečeno – da mora da se popne na prvi sprat – bude teret i veliki
napor za njega.
Međutim, pojedinac nema izbora, te se penje na prvi sprat. On nije
zainteresovan da vidi šta je tamo, iako je čuo da se na prvom spratu uči kako
se razgovara sa Kraljem. Ali, on ne obraća pažnju na to, jer to nije njegov
cilj. Njegov cilj je Kralj, ne ono što može da nauči na prvom spratu. Njegov
cilj nije učenje, već da vidi Lice Kralja. Zašto bi on trošio vreme na
tričarije, budući da je u poređenju sa Kraljem sve ništavno? Otuda, zašto treba
da se interesuje za ono što se uči na prvom spratu?
Prema tome, kada se popne na prvi sprat on nema želju da tamo i ostane.
Umesto toga, on želi da se što pre popne na drugi sprat, do Samog Kralja, jer
to je sve što on hoće. Međutim, kaže mu se: „Ukoliko ne znaš pravila koja se
poštuju na prvom spratu, ti ćeš sigurno ukaljati Kraljevu čast. Iz ovog razloga
ti ne možeš da se nadaš da ćeš biti u mogućnosti da se popneš na drugi sprat
pre nego što naučiš sve što ima da se nauči na prvom”.
Slično je i u vezi sa ljubavlju prijateljā. Čuli smo da nije moguće da
pojedinac bude nagrađen ljubavlju Stvoritelja pre nego što je nagrađen ljubavlju prijateljā, kao što je
Rabi Akiva rekao: „Voli svoga bližnjeg kao sebe samog jeste veliko pravilo
Tore”. Ali, dok se pojedinac angažuje u ljubavi prijateljā, on ne razmatra da
je ljubav prijateljā vredna i neophodna, već da je to nešto suvišno.
Pojedinac ovo pravilo drži zato što nema izbora, ali on stalno traži
vreme kada „ja ću biti nagrađen ljubavlju Stvoritelja, i biću u mogućnosti da
se oslobodim ljubavi prijateljā. Ovaj rad me opterećuje zato što jedva mogu da
podnesem svoje prijatelje, jer vidim da svi oni imaju drugačije osobine od
mojih i ja nemam ništa zajedničko sa njima. Ali, ja nemam izbora, jer mi je
rečeno da bez ljubavi prijateljā neću biti u mogućnosti da postignem ljubav
Stvoritelja. Tako, ja sedim sa njima protiv svoje volje ”.
„Međutim, mogu sebi i da kažem: 'Šta ja dobijam od prijateljā?' Samo
jedno: ja se ispravljam kroz sopstvenu patnju, time što prihvatam da sedim sa
njima i tolerišem njihove priče, koje ne volim i koje su suprotne mojoj
prirodi. Ali, šta da radim? Rečeno mi je da moram da patim u ovom svetu, tako i
radim: sedim i čekam vreme kada mogu da pobegnem od njih i izbegnem da gledam
niskost koju vidim u njima”.
Proizlazi da pojedinac iz ljubavi prijateljā ne uzima lek nazvan „ljubav
prema bližnjem”, već je tu samo zato što mu je rečeno da nema izbora, jer u
suprotnom neće postići ljubav Stvoritelja. Ovo je razlog iz kojeg se on
angažuje u ljubavi prijateljā i izvršava sve dužnosti na koje ga prijatelji
obavezuju. Ali, ono što treba da nauči od njih je miljama daleko od njega.
To znači da pojedinac ne izlazi iz samoljublja i ne stiže do ljubavi
drugih. On poštuje ljubav prijateljā, ne iz ljubavi, već iz straha, pošto mu
nije dozvoljeno da pristupi ljubavi Stvoritelja pre nego što uđe u ljubav
prijateljā. Otuda, pojedinac se boji toga da zapovest ljubavi bližnjeg ne
izvršava, jer inače njemu neće biti dozvoljeno da pristupi ljubavi Stvoritelja.
To je kao u alegoriji u kojoj se kaže da pojedincu nije dozvoljeno da se
popne na drugi sprat, gde sedi Kralj, dok se ne popne na prvi sprat. Ako je
tako, zdrav razum ukazuje na to da bi pojedinac već od prvog trenutka, kada uđe
na prvi sprat, trebalo da bude u radosti, jer on sada uči kako da se odnosi
prema Kraljevoj slavi, i od toga će imati koristi, jer kad uđe u palatu Kralja
neće ukaljati slavu Kralja.
I zato, dok je na prvom spratu, on pazi na sva pravila koja se ovde
primenjuju i na to da se navikava na njih, budući da on hoće da dođe do Kralja,
da daje Kralju, a nikako da nipodaštava Kraljevu čast.
Ovo se odnosi jedino na onog pojedinca koji želi da dođe pred Kralja da
bi Njemu dao zadovoljenje. Ali, onaj ko želi da dođe pred Kralja zbog primanja
za sebe, razmatra da je ono što se nalazi na prvom spratu potpuno suvišno, i to
ga uopšte ne interesuje. On se penje na prvi sprat samo zato što se plaši, jer
zna da mu neće biti dozvoljeno da se popne na drugi sprat pre nego što se popne
na prvi. On ne oseća potrebu da uči zakone koji se tamo uče – kako da ne ukalja
čast Kralja – jer sva njegova želja da
dođe pred Kralja zasniva se samo na samoljublju.
Zato treba da znamo da nam je ljubav prijateljā data da bismo naučili
kako da izbegnemo to da ukaljamo čast Kralja. Drugim rečima, ukoliko pojedinac
jedino želi da dȃ zadovoljenje Kralju direktno (bez toga da izvršava ljubav
bližnjeg), on će sigurno ukaljati Kraljevu čast, što se naziva „Prenos Keduša [svetost] na spoljašnje”. Iz ovog
razloga, ne smemo da potcenjujemo važnost rada u ljubavi prijateljā, jer će
pojedinac time naučiti kako da izađe iz samoljublja i stupi na put ljubavi
drugih. I, kada dovrši rad na ljubavi prijateljā, on će biti u mogućnosti da
bude nagrađen ljubavlju Stvoritelja.
Treba da znamo da kada je u pitanju ljubav prijateljā u tome postoji
prednost što je da ovde pojedinac ne može da obmanjuje sebe i kaže da voli prijatelje, ako ih zapravo ne
voli. Ovde on može da ispita da li on zaista voli prijatelje ili ih ne voli.
Ali, u vezi s ljubavlju Stvoritelja, on ne može da preispita sebe da li njegova
namera jeste ljubav Stvoritelja, što znači da on hoće da daje ka Stvoritelju,
ili je njegova želja da prima da bi primao.
Ali, treba da znamo da i nakon svih ispravki koje su date čoveku da
uradi bez pomoći Stvoritelja, svejedno njemu neće biti dodeljeno nikakvo
napredovanje u radu davanja. I, pitali smo: „Zašto onda, pojedinac treba da
počne sam da radi zarad davanja a da tek kasnije bude nagrađen time da dobije
pomoć Stvoritelja? Uostalom, Stvoritelj može da pomogne čak i bez rada nižih,
dok čovekov rad na napredovanju u radu davanja neće pomoći ni u kom slučaju”.
Međutim, ukoliko pojedinac ne počne da radi, on neće znati za to da on
nije u stanju da pobedi inklinaciju. Ali, kada počne da hoda u radu Stvoritelja
i radi ono što može da radi, tada može da ponudi istinsku molitvu da mu
Stvoritelj pomogne.
Ali, zašto bi Stvoritelj hteo da pojedinac ponudi istinsku molitvu? Jer
kada je u pitanju meso i krv može da se kaže da pojedinac hoće da prijatelj
prema njemu načini molbu, jer na taj način on time njemu daje zahvalnost. I
kada meso i krv, koji juri počasti, dobije takvu zahvalnost od prijatelja, to
je kao da taj prijatelj unižava sebe pred njim, i ovaj u tome uživa.
Ali, kada je u pitanju Stvoritelj, da li je Njemu potrebno da dobije
poštovanje ljudi? Tako, zašto Stvoritelj hoće da pojedinac prema Njemu načini
istinsku molitvu iz dubine srca?
Radi se o tome, kao što je znano, da nema Svetlosti bez Kli. Osobi se ne može dati ono što za
nju nije veoma važno, jer ukoliko ona nema želju za tim, ona će to omalovažiti
i odbaciti, i to će biti izgubljeno. To je tako zato što potreba osobe za nečim
jeste u skladu sa tim koliko joj to nedostaje, i to daje važnost. I, do stepena
važnosti onoga što je osobi potrebno i što prima, ona će čuvati dar tako da ne
bude izgubljen, a u suprotnom sve će otići u Klipot.
I, to se naziva „hranjenje Klipot“,
to znači da sve ide u posude primanja koje uzimaju pod svoju upravu sve ono što
pojedinac omalovaži, a što je u vezi sa Keduša.
Iz ovoga razumemo zašto pojedinac mora prvo sam da počne duhovni rad. Ali,
pitanje je, zašto Stvoritelj pojedincu nije dao snagu da, bez Njegove pomoći,
on i dovrši rad sam?
Znano je da Zohar tumači ono
što su naši mudraci rekli: „Onome koji dolazi da se pročisti se pomaže”. I,
pita: „Čime?” I, kaže: „svetom dušom” (Nešmata
Kadiša), to znači da osoba prima iluminaciju od Gore, što se naziva Nešama [duša], što je nazvano
„postizanje Božanskog”, što znači da osoba biva uključena u Misao stvaranja –
Činiti dobro Njegovim stvorenjima.
Sledi da time što osoba ima Kli
i želju za posudama davanja, ona prima Svetlost koja se naziva Nešama. Prema tome, potrebno je i jedno
i drugo. Drugim rečima, osoba treba sama da počne, i time ona dobija Kli. A time što ne može i da dovrši, ona
vapi Stvoritelju za pomoć, i tada prima Svetlost.
Sada možemo da razumemo ono što je napisano: „Dođi do Faraona, jer Ja
sam otvrdnuo njegovo srce i srce njegovih slugu, tako da Ja mogu sred njih da
pokažem ove Moje znake”.
Javlja se pitanje: „Zašto je Stvoritelj otvrdnuo srce Faraona?” Tekst
odgovara: „…tako da Ja mogu sred njih da pokažem ove Moje znake”. I pitanje
je: „Zašto je Stvoritelj otvrdnuo čovekovo srce tako da on ne može sam da
dobije rat protiv inklinacije?”
I, odgovor je: tako da čovek zavapi Stvoritelju i da kroz to dobije Kli. I, tada Stvoritelj može da stavi
slova Tore unutar njega, unutar Kli.
To je duša koju Stvoritelj daje njemu kao pomoć.
Ovo se razmatra za: „Tora i Stvoritelj su jedno”. Izraz „Moji znakovi”
odnosi se na slova Tore, kao u - Imena
Stvoritelja. To je „Činiti dobro Njegovim stvorenjima”, što dolazi iz Misli
stvaranja, da se čini dobro Njegovim stvorenjima. Ovo dolazi osobi specifično
kada ona ima Kli, a ova Kli dolazi kroz otvrdnuće srca, jer tada
postoji mesto odakle osoba može da zavapi Stvoritelju za pomoć, i On joj pomaže
svetom dušom.
Sada možemo da razumemo materiju „Dođi do Faraona”, što je „idemo
zajedno”. Drugim rečima, osoba treba prvo da počne sama i da tada vidi da ona
ne može sama da radi. I, na ovo se
ukazuje time što se Mojsije bojao da priđe. I, tada je Stvoritelj rekao: „Evo,
Ja sam protiv tebe, Faraone”, znači da tada dolazi pomoć od Stvoritelja. A kroz
šta? Kroz svetu dušu, kao što je napisano u
Zoharu.
Sledi da je otvrdnuće srca, u rečima „Jer Ja sam otvrdnuo njegovo srce”,
bilo da načini mesto za molitvu. I, ova molitva nije poput one kod mesa i krvi,
koji hoće poštovanje, to jeste da ga drugi moli i da tako bude poštovan. Umesto
toga, svrha molitve je da pojedinac ima Kli,
potrebu da mu Stvoritelj pomogne, jer nema Svetlosti bez Kli. I, kada pojedinac vidi da on sam ne može sebi da pomogne ni
na koji način, tada ima potrebu da mu Stvoritelj pomogne.
To je značenje onoga što su naši mudraci rekli: „Stvoritelj žudi za
molitvom pravednika”. Ovde se, takođe, javlja pitanje: „Ali, da li je
Stvoritelju potrebna čovekova predaja, to da čovek od Njega traži?” Ipak,
budući da je Njegova volja da čini dobro Njegovim stvorenjima, i budući da nema
Svetlosti bez Kli, On žudi za
molitvom pravednikā, jer oni time otkrivaju Kelim
[posude] u koje On može da dâ. Sledi da kada pojedinac vidi da ne može da
nadiđe zlo u sebi, to je pravo vreme da on traži pomoć od Stvoritelja.
Sada možemo da razumemo šta je Stvoritelj rekao (Izlazak, 6): „I, Ja ću
vas uzeti da Meni budete narod, i Ja ću vama biti Bog; i, vi ćete znati da sam
Ja Gospod, vaš Bog, koji vas je izveo iz egipatskog ropstva”.
U traktatu Masehet Berahot
(38a), naši mudraci su o tome napisali: „‘Koji vas je izveo iz Egipta’.
Stvoritelj je rekao Izraelu: ‘Kada vas izvedem, Ja ću učiniti nešto tako da vam
pokažem da sam Ja taj koji vas je izveo iz Egipta, kao što je napisano: ‘Da sam
Ja Gospod, vaš Bog, koji vas je izveo'’”.
Ovo znači da nije dovoljno to da Stvoritelj narod Izrael izvede iz
Egipta, da ih oslobodi velike patnje koju su tamo trpeli. I, kada govorimo o
radu Stvoritelja javlja se pitanje: „Zar ovo nije bilo dovoljno?” Sada su oni
oslobođeni ropstva izgona nakon što nisu bili u stanju da služe Stvoritelju
zbog uprave Faraona, jer sve što su oni gradili za sebe, bilo koju poziciju u
radu, sve je progutala zemlja, kao što su naši mudraci rekli (Suta, 11): „Pitom i Ramzes. Rav i Šmuel,
jedan je rekao da je njeno ime Pitom. A zašto je njeno ime bilo Ramzes? Jer,
njegova glava se prepolovila (Mitrozes)
prva”. RAŠI tumači: „Kada bi oni gradili nešto, to bi se raspalo i palo. Oni bi
ponovo gradili i to bi palo. A neko je rekao: ‘Njeno ime je Ramzes, i zašto je
njeno ime bilo Pitom? To je zato što je prvo prva, ona koju su progutala usta
ambisa (Pe Tehom)’”.
Zato vidimo da nema spora između Rava i Šmuela u pogledu činjenica, već
jedino u pogledu tumačenja. Činjenica je da bi sve što su oni gradili palo. To
znači da svaki put kada su za sebe gradili neku strukturu u radu, došli bi
Egipćani, to jeste strane misli Egipćana, i uništili sav njihov rad. Drugim
rečima, sav rad koji su oni radili uz sve svoje napore da nadiđu i da služe u
radu svetosti progutala je zemlja.
Prema tome, oni su svakog dana morali da počnu iznova i izgledalo im je
kao da se nikada nisu ni angažovali u radu svetosti. Štaviše, svaki put kada su
duboko promišljali o kretanju napred, oni bi videli ne samo da nisu
napredovali, već čak da su nazadovali, jer bi nova pitanja „ko” (ko je Stvoritelj da ja slušam Njegov glas) i „šta”
(šta ja imam od ovog rada) u njihovim umovima uvek iznova izbijala na
površinu.
U skladu sa tim izlazak iz Egipta treba da tumačimo tako da oni konačno
mogu da služe Stvoritelju bez stranih misli Egipćana. Otuda, šta nam reč
„znati”, u „I, ti ćeš znati”, govori? Govori nam to da mi moramo da znamo da je
Stvoritelj taj koji ih je izveo iz zemlje Egipta. Ali, ima još toga o čemu
treba da pitamo kada je u pitanju ropstvo u Egiptu. Jer, oni su bili prisiljeni
da rade težak rad, a sada su oslobođeni toga, tako šta im je još potrebno?
Ali, šta je težak rad? Naši mudraci su objasnili stih: „Sav njihov rad
koji su im rigorozno nametnuli” (Suta,
11b). „Rabi Šmuel Bar Nahmani je rekao: ‘Rabi Jonatan je rekao – ‘Oni su
zamenili muški rad ženskim radom, a ženski rad muškim radom. I, Egipćani su
načinili tako da sinovi Izraela služe BePareh
[uz surovost]’’. Rabi Elazar kaže: Be ‘Pe
Rah [mekim ustima]’”.
Isto tako, u radu svetosti, treba da razumemo materiju „težak rad”.
Treba da napravimo dva razabiranja:
1. Akcija nazvana „otkriveni deo”, koja može da se vidi, i u vezi sa
kojom niko ne može reći da greši ili da obmanjuje sebe, budući da ne može da se
kaže da postoji zabuna u vezi sa nečim što je očigledno vidljivo. To je tako,
zato što izvršavanje Micvot i učenje
Tore osoba i sama može da vidi, a i ostali isto tako mogu da vide to da li
osoba sprovodi akcije Tore i Micvot ili
ne.
2. Namera. Ovo se naziva „skriveni deo”, jer drugi iza akcije neke osobe
ne mogu da vide nameru. A osoba, takođe, u svojoj akciji ne može da vidi
nameru, i moguće je da pogreši u vezi sa namerom i da obmane sebe, jer jedino u
onome što je očigledno i što se naziva „otkriveni deo”, svako može da vidi
istinu. Ali, osoba ne može da veruje sebi kada se radi o namerama u srcu ili o
mislima u umu. Sledi da je ovo skriveno od nje same i od drugih.
Sada možemo da tumačimo značenje za „težak rad”, za koji je rečeno da je
to „Zamena muškog rada ženskim radom”. „Muški rad” znači to da je pojedinac već
Gever [čovek], da može LeHitgaber [nadići] svoje zlo i
angažovati se u Tori i Micvot u
akciji. Otuda, šta bi on trebalo da uradi kada se već naziva „čovek”, to jeste,
ratnik koji može da se bori sa svojim zlom u akciji? Sada je vreme za njega da
počne svoj rad u drugom razabiranju, znači u skrivenom delu, što je namera. Drugim
rečima, nadalje, pojedinac treba da pokuša da sve svoje akcije usmeri tako da
one budu zarad davanja zadovoljenja Stvoritelju, a ne za sopstvenu korist.
A šta su Egipćani uradili kada su videli da su Izrael čovek (Gever [čovek], koji može LeHitgaber (da nadilazi)), to jeste,
onaj koji može da izađe iz njihove uprave i da uđe u svetost? Egipćani su
njihov muški rad zamenili za ženski rad. Ovo znači, da je sav njihov rad bio
ženski rad, to jeste, Egipćani su ih naveli da misle: „Kome su potrebne namere?
Akcije su ono što se računa, i ovde, u akcijama, vi ćete uspeti. Jer, kao što
vidite, vi jeste čovek, i možete da nadiđete zlo u sebi i da se u Tori i Micvot angažujete u svakom detalju i
preciznosti, i vi morate sve svoje napore da uložite u to da budete pedantniji
u Tori i Micvot.
Otuda, vi ne treba da se angažujete u namerama! Ovakav rad nije za vas,
već jedino za nekolicinu odabranih. Ako počnete sa radom davanja, što je da
počnete da primećujete da vi morate da se usmerite tako da sve bude zarad davanja,
tada nećete imati snagu da budete tako pedantni u otkrivenoj akciji, gde ne
možete da zavaravate sebe jer ovde možete i sami da vidite šta radite. Zato, vi
tu možete da uradite više za sebe time što u svojim akcijama napredujete do
poslednjeg detalja.
Ali, što se tiče namera, vi nemate pravi test. Tako, mi vas savetujemo,
za vaše dobro, i nemojte da pomislite, Bože zabrani, da hoćemo da vas odvratimo
od rada svetosti. Naprotiv, mi hoćemo da se vi uzdižete stepenima svetosti”.
Ovo se naziva „zamena muškog rada ženskim radom”. Kada je trebalo da
izvrše rad koji pripada muškarcima, narodu Izrael su objasnili da bi bilo
najbolje za njih da rade ženski rad, znači onaj koji pripada ženama.
A, kada bi Egipćani zamenili „ženski rad muškim”, tada oni nisu imali
snagu da (u muškom radu) nadilaze. Jer sada: „Oni su slabi poput ženskog”, što
znači da su bili slabi u držanju Tore i Micvot
i nisu imali snagu da drže i izvršavaju Micvot
čak ni u otkrivenoj formi, što je „samo u akciji”. Tako, sav njihov rad u
nadilaženju bio je jedino u akciji, a ne i u odnosu na nameru.
Nadalje, Egipćani su im prišli i naveli ih da misle: „Mi nećemo da se
mešamo u vaš sveti rad. Naprotiv, hoćemo da vi budete istinske sluge
Stvoritelju. Drugim rečima, vidimo da vi želite da služite u radu svetosti,
tako vas savetujemo da ono što je najvažnije nije akcija već je namera. Zato,
čemu da se naprežete da nadilazite u akciji, da navikavate sebe da nadilazite
svoje telo, da učite još jedan sat ili molite još pola sata uzvraćajući sa
‘Blagosloven neka je On’, i ‘Blagosloveno neka je Njegovo ime’, i ‘Amin’, a da
ne spominjemo zajedničko ponavljanje molitve. Kome to treba?
„Ono što je najvažnije jeste namera – zarad Stvoritelja. Tu treba da fokusirate sve svoje napore. Zašto
trošiti snagu na tričave stvari? Zaista, Halaha
[religiozni zakon] kaže da morate da držite sve te male stvari, ali ovakav rad
nije za vas; to je rad za žene. Treba da se angažujete u muškom radu. Činjenica
da vi hoćete da se angažujete samo u akciji ne dolikuje vama. Treba prvenstveno
da se fokusirate na nameru, znači da koristite svaki delić energije koju imate
da se usmerite da sve bude za Stvoritelja. I, nemojte da mislite, ni za
trenutak, da mi pokušavamo, Bože zabrani, da prekinemo vaš rad Stvoritelja. Mi
hoćemo suprotno – da se vi uzdignete na lestvici svetosti i postignete
savršenstvo, znači da sve vaše akcije budu jedino da biste davali zadovoljenje
ka vašem Tvorcu”.
A, budući da su oni bili na stepenu nazvanom „žensko”, i još nisu imali
snagu da nadilaze, čak i kada su u pitanju svi detalji akcije – razmatra se da
su oni sada bili slabi kao žensko, a Egipćani su ih upravo sada i naveli da
misle da ono što je glavno jeste namera Lišma.
Na ovaj način Egipćani su bili sigurni u to da oni neće imati snagu da nadilaze
i nastave u radu svetosti.
Međutim, Majmonid je (u Hilhot
Tešuva [Zakoni Pokajanja], Paraša, br. 10) rekao: „Mudraci su
rekli: ‘Pojedinac uvek treba da se angažuje u Tori, čak i u Lo Lišma [ne za Njeno ime], jer će iz Lo Lišma doći do Lišma [za Njeno ime]’. Zato, kada se podučavaju deca, žene i neuki,
oni moraju da se podučavaju da rade iz straha i za to da prime nagradu. Kad
dobiju znanje i steknu puno mudrosti, treba im otkrivati ovu tajnu malo-pomalo,
i oni moraju polako da se navikavaju na nju, sve dok to ne postignu, što je
kada znaju Njega i služe Njemu sa ljubavlju”.
A, Egipćani su one koji su bili pod razabiranjem „žensko” savetovali da
ne slede reči Majmonida. Naprotiv, čak iako su oni bili na stepenu – žene i
mali, Egipćani su ih navodili tako da oni razumeju da je potrebno da odmah
počnu rad sa namerom Lišma. Egipćani
su time osigurali sebe da će ovi ostati u njihovom domenu, to jeste izvan Keduša [svetost].
Otuda se ovo i naziva „težak rad”, kao što je Rabi Šmuel Bar Nahmani
tumačio: „BaPare [uz težak rad] znači
BePriha [krhko/lomiljivo]”. A, RAŠI
je to tumačio: „U lomljenju i razbijanju tela i donjeg dela leđa”. I, kada se
muški rad zameni ženskim radom, a ženski rad muškim radom, tada se događa, kao
što smo objasnili: muški rad jeste u tome da se nadilazi, unapredi i usmeri ka
nameri Lišma, a Egipćani su ih, zbog
toga što su hteli da se suprotstave ovakvom njihovom radu, oslabili upravo za
ovakav rad. Otuda, oni su morali da rade „težak rad”, da nadilaze da bi mogli
da se usmere ka davanju, i pri tome imali su još više posla jer su ih Egipćani
prethodno naveli da misle da je ovakav rad suvišan, to jeste da se rad davanja
ne odnosi na njih, već jedino na nekolicinu odabranih.
Ovo se naziva „dvostruki rad”: 1) naprezati se da bi se usmerilo ka
davanju, i 2) boriti se sa Egipćanima i govoriti da to što oni kažu nije
istina, već da će oni biti u stanju da postignu Lišma, i da nije istina to, kao što Egipćani kažu, da oni treba da
rade ženski rad. A sva namera Egipćana bila je ta da ih spreče da se približe
radu davanja.
A, onda su Egipćani ženski rad (koji su im prethodno ponudili) zamenili
za muški rad, govoreći: ženski rad je bezvredan, zato što je to izvršavanje
Tore i Micvot jedino u akciji, i da
je tada sav njihov rat protiv inklinacije jedino preko akcije. A, to je bilo
upravo suprotno onome što Majmonid kaže: ženski rad i treba da bude jedino u
vezi sa izvršavanjem akcije i da ovde, u početku, njih ne treba ni učiti tome
da imaju nameru Lišma.
I zato, kada su Egipćani došli i rekli im da oni sada treba da rade
muški rad, to jeste da izgrade altruističnu nameru, njihov rad je postao težak
iz dva razloga:1) prethodno su čuli da u pogledu Lišma oni nisu u stanju da rade ovaj rad. 2) Nadilaženje tela i
držanje praktičnih Micvot bilo je za
njih još teže kada su došle misli Egipćana i navele ih da misle da je akcija Micvot bez namere potpuno bezvredna, i
time je bila degradirana važnost Tore i Micvot
i u Lo Lišma. Otuda, zbog misli
Egipćana, rad u ženskoj formi bio je degradiran i ovo je njima uzrokovalo
„težak rad”, kao što je rečeno da je to razbijanje tela i donjeg dela leđa.
Iz svega prethodno navedenog sledi da se reč Pereh [težak] može protumačiti na tri načina, ali ne postoji
kontradiktornost između jednog tumačenja i drugih. Umesto toga, sva tri
tumačenja stoje, i koegzistiraju istovremeno i svako je birao tumačenje u
skladu sa sopstvenim pitanjem:
1. U prvom
tumačenju za reč Pareh, Rabi Elazar
kaže da je to „u Pe Rah [meka usta,
slatki govor]”.
2. Rabi Šmuel
Bar Nahmani je rekao „u Periha” znači
razbijanje.
3. Rabi Šmuel
Bar Nahmani: „Rabi Jonatan je rekao: ‘Oni su zamenili muški rad ženskim radom,
a ženski rad muškim radom’”.
Međutim, svi oni tumače „težak rad” kao Periha [razbijanje], to jeste razbijanje tela. I, razlog iz kojeg
je taj rad bio „težak rad”, do tačke da su ga nazvali „Napor koji razbija telo
i donji deo leđa” jeste taj što je muški rad zamenjen za ženski rad, a ženski
rad za muški rad. To je uzrokovalo da njihov rad bude „težak rad”.
A ipak, zašto su oni slušali gledišta Egipćana? To je zato što su
Egipćani narodu Izrael govorili sa Pe Rah
[meka usta], znači da su misli Egipćana Izraelu došle mekim ustima.To jeste,
sve što su im Egipćani govorili da rade to (navodno) nije bilo da bi ih
odvratilo od služenja Stvoritelju, Bože zabrani. Naprotiv, oni su (navodno)
hteli da ih vode tako da oni putevima Stvoritelja idu uspešno, da ne troše vreme uzalud i ne budu bez napredovanja
u radu svetosti. I, budući da su im se Egipćani obraćali mekim ustima, za njih
je bilo teško da nadiđu ove misli.
Kada se kaže da su im Egipćani zamenili muški rad za ženski i obrnuto,
objašnjava se i zašto su oni slušali Egipćane. Odgovor je: zbog Pereh – što je da su oni narodu Izrael
govorili sa Pe Rah [meka usta]. Tako,
iz dva prethodno navedena razloga (zbog zamene muškog rada za ženski i zbog Pe Rah), oni su došli do toga da njihov
rad bude „težak rad”, kao što Rabi Šmuel Bar Nahmani kaže da, Pereh znači rad Periha [razbijanje], što je rad koji razbija telo.
U skladu sa tim, treba da razumemo zašto za narod Izrael nije dovoljno
to što ih je Stvoritelj izveo iz Egipta, iz njihovog ropstva, tako da mogu da
se angažuju u Tori i Micvot, svako u
skladu sa svojim postignućem, i što Klipa
Egipta više nema snagu da se odupre njihovom radu.
Zaista, koliko je veliko ovo čudo, i ko može da vrednuje važnost ove
materije? Veličinu patnje i muke koje oseća dok je u egzilu pod ropstvom
Faraona, Kralja Egipta, čovek razmatra do stepena tame koju je preuzeo u svoje
srce tokom izgradnje Pitoma i Ramzesa. I sada su odjednom, pred njima, sve kapije Klipa Egipta bile otvorene i oni
su stali pod sopstvenu upravu. Ovo znači da su sada bili slobodni da se
angažuju u Tori i Micvot kao što su
želeli, bez ikakvih ometanja. Kakvu radost i oduševljenje pojedincu donosi to
kada upoređuje vreme tame sa vremenom kada ona počne da iluminira. To je kao
što je rečeno: „On koji rastavlja tamu od Svetlosti”.
U skladu s prethodno navedenim, treba da razumemo da je neophodno da
znamo da ih jedino Stvoritelj oslobađa od egipatskog ropstva, kao što su naši
mudraci rekli: „…da vam pokažem da sam Ja taj koji vas je izveo iz Egipta, kao
što je napisano: ‘Da sam Ja Gospod, vaš Bog, koji vas je izveo iz ropstva
Egipta’”.
Radi se o tome da mi uvek moramo da se setimo cilja koji moramo da
postignemo. I, budući da je svrha stvaranja – Činiti dobro Njegovim
stvorenjima, naš cilj jeste taj da primimo užitak i zadovoljstvo koje je On
promislio za naše dobro. Ali, u svrhu ispravke, nazvane Dvekut [prianjanje],
koja se odnosi na jednakost forme, mi moramo da radimo da bismo dobili posude
davanja.
Ipak, ovo je samo ispravka stvorenja; to još nije celovitost,
savršenstvo. Savršenstvo znači znati Stvoritelja, znati i postići Toru, koja se
naziva „Imena Stvoritelja”.
U skladu sa tim, nije dovoljno što mi već imamo snagu da držimo Toru i Micvot bez ikakvih ometanja, jer to je samo ispravka, ne i kompletan cilj. Kompletan cilj jeste da se dobije znanje Tore kao u „Tora, Izrael i Stvoritelj su jedno”. Zato su naši mudraci rekli: „To je ono što je Stvoritelj rekao Izraelu: ‘I, vi ćete znati da Ja sam Gospod, vaš Bog, koji vas je izveo’, Ja, a ne glasnik”. To znači da svako ponaosob treba da dođe do toga da zna Stvoritelja, i to se naziva „Tora”, Imena Stvoritelja.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.