понедељак, 13. новембар 2023.

I GOSPOD MU SE POJAVIO KOD HRASTOVA MAMRE


I Gospod mu se pojavio kod hrastova Mamre

Članak broj 6, Tav-Šin-Mem-Hey,  1984-85. godina
Baruh Šalom Ha-Levi Ašlag (Rabaš)


„I, Gospod se Avramu pojavio kod hrastova Mamre”. RAŠI tumači: „Dajući Avramu savet o obrezanju, Stvoritelj mu se delimično otkrio”. Napisano je u Zoharu (VaJera, stav 17): „‘I Gospod mu se pojavio kod hrastova Mamre’. On pita: ‘Zašto kod hrastova Mamre, a ne na nekom drugom mestu?’ I on odgovara: „To je zato što je njemu Mamre dao savet u vezi sa njegovim obrezanjem’. Kada je Stvoritelj rekao Avramu da se obreže, Avram se konsultovao sa svojim prijateljima. Aner mu je rekao: ‘Ti već imaš više od 90 godina, patićeš’”. 

Međutim, „Mamre mu je rekao: ‘Seti se dana kada su te Haldejci bacili u ognjenu peć, i gladi koja je zahvatila čitav svet, kao što je napisano: ‘I nasta glad u zemlji i Avram se spustio dole u Egipat’. I, onih kraljeva koje je tvoj narod progonio, a ti si ih porazio. Stvoritelj vas je spasao od svih njih i niko nije mogao da vam naudi. Ustani i izvrši zapovest Gospoda svoga’. Stvoritelj je rekao Mamreu: ‘Mamre, ti si mu dao savet da izvrši obrezanje, i Ja mu se neću otkriti osim u tvom hramu’”. 

Postoji pitanje: „Ukoliko je njemu Stvoritelj rekao da izvrši obrezanje, kako onda može da se kaže da se on konsultovao sa prijateljima o tome da li da posluša ili da ne posluša Stvoritelja? Kako tako nešto može da se kaže”?  

Ovo treba da tumačimo u odnosu na rad. Kada je Stvoritelj rekao Avramu da izvrši obrezanje, on se konsultovao sa svojim prijateljima, a to znači sa svojim telom, jer telo to treba da izvrši. Zbog toga je on pitao telo da li se slaže sa tim ili ono misli da on ne treba da posluša Stvoriteljevu zapovest. Ovo je tako jer su čovekovi prijatelji u telu, to jeste to su želje koje su sjedinjene u telu. I, on mora da ih pita, jer one su te koje moraju da drže zapovest koju je on primio od Stvoritelja. I, kada sazna njihova mišljenja on će znati šta da radi. 

Moramo da znamo da postoje tri duše u telu, kao što je napisano u Zoharu (VaJera, stav 315): „Rabi Jehuda je rekao: ‘Postoje tri forme uprave u čoveku: uprava intelekta i mudrosti je snaga svete duše. Uprava požude, koja žudi za svakom zlom strašću i ovo je snaga požude. I, uprava koja upravlja ljudima i jača telo naziva se ‘duša tela’. Ove tri forme uprave jesu Avramovi prijatelji i nalaze se unutar njega. Avram je otišao da pita za njihovo mišljenje; jer je hteo da zna gledište svakog svog prijatelja’”. 

Aner mu je rekao: „Ti imaš više od 90 godina, patićeš”. U Gematriji, Aner je 320, što ukazuje na 320 iskri koje su ovde prisutne, uključujući i Malhut koja se naziva „kameno srce”, što je želja - primanje zarad primanja, to jeste samoljublje. Otuda, Aner mu je rekao: „Ti imaš više od 90 godina, patićeš”. Kameno srce, što je požudna duša, reklo mu je: „Uvek treba da pokušavaš da primiš Svetlost i zadovoljstvo, a ne da patiš”. Time je njemu rečeno da on ne treba da posluša zapovest Stvoritelja. 

A, Mamre mu je rekao: „Seti se dana kada su te Haldejci bacili u ognjenu peć”. Drugim rečima, on mu je rekao: „Ti vidiš da se Stvoritelj prema tebi ophodi iznad razuma, jer izgleda razumno da će izgoreti onaj koji je bačen u ognjenu peć, ali tvoje spasenje je iznad onoga što izgleda razumno . Otuda, i ti, isto tako, prioni uz Njegove kvalitete, i isto tako idi iznad razuma. To jeste, čak iako izgleda razumno da je Aner u pravu, ti treba da ideš iznad razuma”. 

Eškol je duša tela i ona opskrbljuje telo. I ova reč dolazi od reči Liškol (odmeriću), što znači da on treba da odmeri sa kim je vredno da se ujedini – sa požudnom dušom, što je Aner, ili sa Mamre, što je duša intelekta i mudrosti, to jeste sila duše svetosti, kao što je napisano u rečima Zohara. 

Naziv Mamre dolazi od reči „jer on Himra (nije poslušao) Anera”, to jeste on nije poslušao Anera. Mamre mu je rekao da ide iznad razuma. Ovo je značenje za rečeno: „I, Gospod mu se pojavio kod hrastova Mamre”, jer precizno tada kada pojedinac ide iznad razuma, gde nema razuma, precizno tu se pojavljuje Stvoritelj, i pojedinac se nagrađuje sa Daat (znanje) svetosti. Zbog toga se Mamre, što je svojstvo koje se ispoljava iznad razuma, naziva „duša intelekta i mudrosti”, jer se precizno tada kada pojedinac ide iznad razuma, otkrivaju intelekt i mudrost.

I kada se u Zoharu kaže da je Avram otišao da se konsultuje sa svojim prijateljima, to se odnosi na Avramovo sopstveno telo, jer zapovest treba da izvrši telo. I zato Avram i pita telo za mišljenje da bi znao šta mora da uradi. To jeste, da li on telo treba da prisili ili telo pristaje na ono što je  Stvoritelj njemu rekao. Kada se kaže da se on konsultovao sa svojim prijateljima, to se odnosi na tri duše koje postoje u njegovom telu, što su njegovi prijatelji koji su uvek sa njim. 

Napisano je u Midraš Raba (kraj porcije Leh Leha, i na početku porcije VaJera): „Avraam je rekao: ‘Pre nego što sam bio obrezan, dolazili su mi prolaznici. Sada, kada sam obrezan, oni mi ne dolaze’. Stvoritelj mu je rekao: ‘Pre nego što si bio obrezan, dolazili su ti neobrezani ljudi. Sada se Ja i moja svita pojavljujemo pred tobom’”. 

Ovo treba da razumemo. On nije dobio odgovor na svoje pitanje i zato je pitao: „Zašto mi sada ne dolaze prolaznici?” Kakav je bio odgovor? Na to nije bilo odgovora i ništa nije napisano o tome zašto prolaznici ne dolaze. Umesto toga, on je primio drugačiju vrstu odgovora - prethodno su dolazili neobrezani, a sada mu dolazi Stvoritelj. Međutim, rečeno nije odgovor na pitanje. 

Ovo treba da tumačimo u odnosu na rad. On je rekao da je, pre nego što je bio obrezan, redosled njegovog rada bio takav da su njemu uvek dolazili prolaznici, to jeste on je imao misli prolaznika (ljudi) koji su dolazili i odlazili. To znači da je on, pre nego što je bio obrezan, imao prostor za rad time što je imao misli prestupa. Tada je on imao prostor za pokajanje, i tada je znao da zaista radi. 

Međutim, on sada nema mesto za one koji prolaze i vraćaju se, a ipak žudi za radom. Tada mu je Stvoritelj rekao: „Ne treba da žališ zbog toga, jer naposletku, tvoj rad je bio poput rada onih ljudi koji su neobrezani. To jeste, tvoj rad još nije bio u čistom davanju, jer ti još nisi bio nagrađen uklanjanjem egoistične želje za primanjem, što se naziva uklanjanje ‘kožice’”.

Ti sada ne treba da žališ za radom koji si imao ranije, jer naposletku, tvoj rad je bio poput rada ljudi, koji nisu obrezani i to je dobar rad, ali ipak spoljašnji. Ali sada, kada si obrezan, postoji jednakost forme, tako da Ja i moja svita možemo da dođemo, što ranije nije bilo moguće.

Link - And the Lord Appeared to Him at the Oaks of Mamre  


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.