петак, 26. септембар 2025.

SLOBODA - Baal HaSulam


Sloboda

Harut (uklesan) na pločama*” ne treba čitati kao Harut (uklesan) već kao Herut (sloboda), da bi se pokazalo da su oni oslobođeni od anđela smrti.

Midraš Šemot Raba, 41

 

*Harut al haLuho – uklesano na kamenim pločama
 
Te ploče zaveta označavaju Deset zapovesti koje se sastoje od deset Sefirot ispravke, uz pomoć kojih se ti oslobađaš od anđela smrti. Zbog čega? Zbog toga što… nakon što su primili…” (kada mi primimo na sebe sredstvo ispravke, ili Svetlost Višeg), …na sebe da unište svako lično posedovanje…”, odbijanje primanja zarad sebe, i umesto toga, da se prima jedino zarad toga da se postigne ujedinjenje sa Višom silom „…što je posledenji stepen prianjanja”.
I već sam vas doveo do toga da razumete da je suština čoveka, njegovo „ja”, određena željom za primanjem – samo polovina, i ne može da postoji osim ukoliko se ne odene u neku sliku posedovanja ili nade za posedovanjem. Jer jedino tada je naša materija potpuna i može da se nazove ‘suština čoveka’”.

 

Treba da razjasnimo ove reči, jer kako to da je primanje Tore u vezi sa oslobađanjem od anđela smrti? Štaviše, jednom kada su oni, time što su primili Toru, postigli večno telo, koje ne može da umre, kako onda oni mogu ponovo da ga izgube? Može li ono što je večno da prestane da postoji?

 

 

SLOBODA VOLJE

 

Da bismo razumeli ovaj uzvišeni koncept – „sloboda od anđela smrti”, prvo moramo da razumemo koncept slobode onako kako ga razume čitavo čovečanstvo.

 

Opšte je gledište da je sloboda prirodan zakon koji važi za sve što je živo. Otuda, vidimo da životinje umiru kada se nađu u zatočeništvu jer im je oduzeta sloboda. Ovo je istinsko svedočanstvo da Proviđenje ne prihvata porobljavanje nijednog stvorenja. Postoji dobar razlog za to što se tokom nekoliko stotina godina čovečanstvo bori da se postigne neki stepen slobode pojedinca.

 

Ipak, ovaj koncept, izražen u reči „sloboda”, ostaje nejasan, i što mi dublje razmatramo ovu reč, od nje neće ostati skoro ništa. Jer pre nego što se zapitate u vezi sa slobodom pojedinca, morate da pretpostavite da svaki pojedinac, sam po sebi, poseduje taj kvalitet koji se naziva „sloboda”, a to znači da on može da deluje u skladu sa sopstvenim izborom, po svojoj slobodnoj volji.

 

 

ZADOVOLJSTVO I BOL

 

Međutim, ukoliko istražimo akcije pojedinca otkrićemo da su one prisilne. On je primoran da ih izvršava i nema slobodu izbora. Time je pojedinac, na neki način, poput čorbe koja se kuva na šporetu i nema drugog izbora osim da se kuva. I mora da se kuva, jer Proviđenje je život svezalo sa dve uzde: zadovoljstvo i bol.

 

Životinje nemaju slobodan izbor – da izaberu bol ili da odbiju zadovoljstvo. A čovekova prednost nad životinjama jeste u tome da on može da se usmeri ka nekom udaljenom cilju, to jeste da pristane na neku meru bola u sadašnjosti zarad toga što očekuje da stekne neku korist ili zadovoljstvo nakon nekog vremena.


Ali ovde, zapravo, nema ničega osim kalkulacije dobiti, gde neka buduća korist ili neko buduće zadovoljstvo izgleda poželjno i privlačno bez obzira na patnju usled bola koji je potrebno istrpeti u sadašnjosti. Ovde se radi jedino o kalkulaciji, o tome da se bol i patnja oduzmu od očekivanog zadovoljstva, i da preostane neki višak.

 

Naposletku, jedino što je neophodno jeste da ostane zadovoljstvo. I ponekad se događa da patimo zbog toga što zadovoljstvo koje smo primili nije onaj višak kojem smo se nadali u odnosu na patnju koju smo pretrpeli. Otuda, mi smo tada u manjku, upravo poput trgovaca.

 

I, nakon svega rečenog, ovde ne postoji razlika između čoveka i životinje. I ukoliko je tako, uopšte ne postoji slobodan izbor već sve vrši sila koja vuče, koja nas vodi prema nekom prolaznom zadovoljstvu, i odvodi nas od onoga što može da izazove bol. I, Proviđenje nas vodi, pomoću te dve sile, ka kojem god mestu da odabere, ne tražeći naše mišljenje o tome.

 

Štaviše, čak je i određivanje tipa zadovoljstva i tipa koristi u potpunosti izvan slobodnog izbora pojedinca, jer pojedinac prati volju drugih, ono što žele drugi a ne on sam. Na primer: ja sedim, ja se oblačim, ja govorim, ja jedem. Sve ovo radim ne zbog toga što ja želim da sedim na takav način, ili da govorim na takav način, ili da se oblačim na takav način, ili da jedem na takav način, već zbog toga što drugi žele da ja sedim, oblačim se, govorim i jedem na takav način. Sve je prema željama i ukusima društva a ne prema mojoj slobodnoj volji.

 

Štaviše, u većini slučajeva ja sve to radim protiv svoje volje. Jer, meni bi bilo mnogo udobnije da se ponašam jednostavno, bez ovog tereta. Ali, ja sam u svim svojim pokretima okovan gvozdenim okovima, što su preferencije i maniri drugih, onih koji sačinjavaju društvo.

 

Tako, recite mi gde je onda moja slobodna volja? Sa druge strane, ukoliko pretpostavimo da ne postoji slobodna volja, to znači da smo svi mi poput mašina koje funkcionišu i deluju kroz spoljne sile, koje nas primoravaju da se ponašamo na ovaj način. To jeste, svi smo zatočeni u zatvoru Proviđenja, koje nas, koristeći ove dve uzde – zadovoljstvo i bol – gura i vuče po sopstvenoj volji, tamo gde ono vidi da je potrebno. 

 

Proizlazi da u svetu ne postoji nešto što se naziva „egoizam”, budući da ovde niko nije slobodan niti postoji po sopstvenom nahođenju. Ja niti upravljam akcijom niti je izvršavam zbog toga što ja tako želim. Umesto toga, nada mnom se upravlja prisilom i bez mog znanja. Proizlazi da nagrada i kazna nemaju smisla.


I ovo nije veoma čudno samo onima koji su religiozni, koji veruju u Njegovo Proviđenje, koji mogu da se oslone na Njega i veruju da je On usmeren jedino ka dobronamernom vođstvu, već je još i čudnije onima koji veruju u prirodu, budući da je prethodno rečeno da smo svi mi zatočeni lancima slepe prirode, koja nema ni svest ni odgovornost. I mi, odabrana stvorenja, koja imaju razum i znanje, postali smo igračka u rukama slepe prirode, koja nas vodi ka stranputici, i ko zna gde.

 

 

ZAKON UZROČNOSTI

 

Vredno je da posvetimo neko vreme tome da da razumemo nešto tako važno: na koji način mi postojimo u svetu kao bića sa svojim „ja”, gde svako od nas oseća sebe kao jedinstveno biće, koje se ponaša po sopstvenom nahođenju, nezavisno od spoljnih, stranih i nepoznatih sila. I, kako se ovo biće „ja” pojavljuje pred nama?

 

Istina je da postoji opšta povezanost između svih elemenata stvarnosti pred nama, koja se razvija pridržavajući se zakona uzročnosti, na način uzroka i posledice. I, ono što važi za celinu važi i za svaki njen deo, što znači da baš svako stvorenje u svetu (unutar svakog nivoa – nepokretan, vegetativan, životinjski i govorni) podleže zakonu uzročnosti, na način uzroka i posledice.

 

Štaviše, svaka pojedinačna forma nekog ponašanja, koje stvorenje sledi dok je u ovom svetu, gurana je drevnim uzrocima koji pojedinca primoravaju da prihvati precizno taj obrazac ponašanja i nijedan drugi. Ovo je očigledno svima koji ispituju načine prirode sa čisto naučne tačke gledišta, bez imalo pristrasnosti. Zaista, moramo da analiziramo ovu materiju da bismo omogućili sebi da je istražimo sa svih strana.

 

 

ČETIRI FAKTORA

 

Imajte na umu da se svaka pojava koja se događa unutar bića u svetu ne sme percipirati kao širenje postojanja iz nepostojanja (Ješ mi Ajin) već kao širenje postojanja iz postojanja (Ješ mi Ješ), kroz stvaran entitet, koji je odbacio svoju prethodnu formu i odenuo sadašnju.

 

Otuda, moramo da razumemo da za svaku pojavu u svetu postoje četiri faktora, i uz zajedničko delovanje sva ta četiri faktora ta pojava nastaje. Oni se nazivaju:

 

1.               Izvor.

 

2.               Nepromenljivo sprovođenje redosleda uzroka i posledice, koje je povezano sa kvalitetom samog izvora, koji se ne menja (nepromenljiv redosled uzroka i posledice na razvojnom putu izvora, koji se ne menja).

 

3.        Sprovođenje unutrašnjih osnovnih, kontinuiranih redosleda uzroka i posledice na razvojnom putu izvora, koji usled svojih afiniteta trpi promene pri kontaktu i susretu sa njemu stranim silama iz okoline.* (Ovo je zapravo susret dva faktora: unutrašnjeg i spoljašnjeg. Susret i rezultat direktnog međudelovanja između razvojnog puta izvora i puta razvoja spoljašnjih sila, gde između njih postoji prirodan afinitet)

 

4.        Sprovođenje redosleda uzroka i posledice onoga što je strano samom izvoru i što na njega indirektno deluje od spolja.

 

Ja ću ih razjasniti jedan po jedan:



 PRVI FAKTOR: IZVOR, PRVA MATERIJA

 

1. „Izvor” (supstrat, osnova) je prva materija, koja se pripisuje bilo kojem postojanju. Jer, „nema ništa novo pod suncem”, i sve što se događa u našem svetu nije postojanje iz nepostojanja (Ješ mi Ajin) već postojanje iz postojanja (Ješ mi Ješ). To je entitet (pojava) koji je odbacio svoju prethodnu formu i preuzeo drugu formu, koja se razlikuje od one prethodne, koju je odbacio. I, taj entitet, koji je odbacio svoju prethodnu formu, definiše se kao „izvor”. U njemu se nalazi potencijal koji je predodređen da bude otkriven i determinisan na kraju, kada se pojava (postojanje) sasvim formira. Otuda je jasno da se izvor razmatra za primarni uzrok pojave.

 

 

DRUGI FAKTOR: NEPROMENLJIV REDOSLED UZROKA I POSLEDICE KOJI SE PRIPISUJU KVALITETIMA SAMOG IZVORA

 

2. Ovo je sprovođenje redosleda uzroka i posledice koji se odnosi na kvalitet samog izvora, koji je nepromenljiv. Uzmite, kao primer, zrno pšenice koje truli u zemlji, čime je prešlo u stanje posejanog semena pšenice. To trulo stanje razmatra se za „izvor”, što znači da je esencija pšenice odbacila svoju prethodnu formu, formu pšenice, i preuzela novi kvalitet – istrulela pšenica, a što je seme koje se naziva „izvor” i koje sada nema nikakav oblik. Tako je pšenica sada, nakon što je istrulila u zemlji, postala podesna da se odene u drugu formu – formu pšenice koja će klasati, a ta forma se pojavljuje iz izvora, što je seme.

 

Svima je znano da ovaj izvor nije predodređen da postane ni ječam ni ovas, već je predodređen jedino za to da se izjednači sa svojim prethodnim oblikom kojeg je napustio, što je zrno pšenice. Iako se ono menja do određenog stepena, i to i u kvalitetu i u kvantitetu – jer u prethodnom obliku to je bilo samo jedno zrno, a sada je iz tog zrna nastao klas sa deset zrna, a takođe se menja i ukus i izgled – ipak esencija forme pšenice ostaje nepromenjena.

 

Tako, ovde postoji sprovođenje redosleda uzroka i posledice. koje se pripisuje kvalitetu izvora samog po sebi, i koje se nikad ne menja. Tako, kao što smo rekli, iz pšenice se nikad neće pojaviti neka druga žitarica, i ovo se naziva „drugi faktor”.

 

 

TREĆI FAKTOR: UNUTRAŠNJI UZROK I POSLEDICA

 

3. Ovo je sprovođenje redosleda unutrašnjeg osnovnog i kontinuiranog uzroka i posledice na putu izvora, koje se menja usled kontakta i susreta sa njemu stranim silama iz okoline. Vidimo u skladu sa ovim faktorom da iz jednog zrna pšenice koje truli u zemlji nastane mnogo zrna, i ponekad je ta pšenica krupnija i bolja od one koja je bila pre sejanja.

 

Otuda, sigurno je da postoje i dodatni spoljašnji faktori (snaga svojstvena okolini) koji se ovde uključuju, sarađuju i povezuju sa silom koja postoji u „izvoru”. I, zato su se sada na putu izvora pojavili (otkrili) dodaci (dodatne osobine) u kvalitetu i kvantitetu, kojih nije bilo u prethodnoj formi pšenice. Ti dodatni spoljašnji faktori su minerali i materije u zemljištu, kiša i sunce. I svi oni deluju na pšenicu tako što unose svoje sile i pridružuju se sili koja deluje unutar samog izvora. I, kroz redosled uzroka i posledice, oni u pojavi (nastanak pšenice) proizvode mnogostrukost u kvalitetu i kvantitetu.

 

Moramo da razumemo to da se ovaj treći faktor spaja sa onim što je unutrašnje izvora, i sila svojstvena izvoru upravlja njima, tako da, na kraju, sve promene pripadaju pšenici a ne nekoj drugoj biljci. Otuda, mi ih definišemo kao unutrašnje faktore. Međutim, treći faktor se razlikuje od drugog faktora u tome što je drugi faktor potpuno nepromenljiv, dok ovaj, treći faktor utiče na promene i u kvalitetu i u kvantitetu.

 

 

ČETVRTI FAKTOR: UZROK I POSLEDICA KROZ ONO ŠTO JE STRANO SAMOM IZVORU

 

4) Ovo je sprovođenje redosleda uzroka i posledice koje nastaje usled indirektnog delovanja sila stranih izvoru, od spolja. Drugim rečima, ovaj faktor su sve one pojave koje nemaju direktnu vezu sa izvorom (pšenica) kao što to imaju minerali, kiša ili sunce, već su strane izvoru, poput pojava iz okoline (nešto iz susedstva) ili su to spoljašnji događaji, poput grada, vetra itd.

 

I, vi vidite da se četiri faktora kombinuju u pšenici tokom njenog rasta. Svako pojedinačno stanje kroz koje pšenica prolazi tokom tog vremena uslovljeno je sa ta četiri faktora, i oni određuju kvalitet i kvantitet svakog stanja.

 

Pravilo koje smo prikazali na primeru pšenice isto je i za svaku pojavu u svetu, čak i za misli i ideje. Ukoliko, na primer, mi sebi oslikamo neko stanje u nekoj osobi, kao što je stanje da je ta osoba religiozna ili da nije religiozna, ili da je izrazito ortodoksna ili da je manje ortodoksna, ili je negde između ta dva, mi ćemo razumeti da je takvo stanje u osobi određeno kroz prethodno navedena četiri faktora.

 

 

NASLEĐENA POSEDOVANJA

 

Prvi faktor je izvor, prvobitna materija. Čovek je stvoren kao postojanje iz postojanja (Ješ mi Ješ), to jeste iz plodova uma svojih predaka. Tako je on, do određene mere, poput kopije jedne knjige u drugu. Ovo znači da se isto tako preslikava skoro sve ono što su očevi i preci prihvatili, razumeli i postigli.

 

Ali, razlika (između predaka i onoga što potomci od njih nasleđuju) je u tome što nasledna posedovanja jesu u apstraktnoj formi (to jeste slobodna od materije). To je kao kod posejanog zrna pšenice, koje nije podesno za klijanje sve dok ne istruli i ne odbaci svoju prethodnu formu. Isti je slučaj i sa kapljicom sperme iz koje se čovek rađa: u njoj ne postoji ništa više do apstraktnih formi predaka, zapravo jedino apstraktna sila.

 

Jer, isti oni koncepti koje su preci postigli u vidu znanja, u potomku su se preokrenuli u puke tendencije i nazivaju se „osobine” ili „navike”, tako da pojedinac i ne zna zbog čega radi ono što radi. Zaista, to su skrivene sile (apstraktna forma) koje je on nasledio od svojih predaka. I nisu jedino fizička svojstva ta koja do nas dolaze kroz nasleđe od naših predaka već su to i naša duhovna posedovanja i svi oni koncepti (razumevanja i znanja) u kojima su naši očevi bili angažovani. Sve to, isto tako, do nas dolazi putem nasleđivanja iz generacije u generaciju.

 

Odavde izviru mnogobrojne tendencije koje otkrivamo kod ljudi, kao što je tendencija da veruju ili da kritikuju, tendencija da se zadovolje materijalnim životom ili da žele samo duhovno, da budu moralno ispravni, da preziru bezvredan život, da budu sitničavi, popustljivi, drski ili stidljivi.

 

Sve ove slike koje se pojavljuju u ljudima nisu njihova lična posedovanja, koja su oni postigli, već ništa drugo do puko nasleđe koje su dobili od svojih predaka (očevi i praoci). Znano je da postoji posebno mesto u ljudskom mozgu gde su smeštena ova nasleđa, koje se naziva „izduženi mozak” (produžena moždina) ili „podsvesno”, i sve tendencije se tamo otkrivaju.

 

Ali, zbog toga što su koncepti naših predaka, to jeste plodovi koje su oni postigli kroz svoja iskustva, u nama postali puke tendencije, oni se razmatraju na isti način kao i posejana pšenica, koja je odbacila svoju prethodnu formu i ostala ogoljena, te jedino ima potencijalne (skrivene) sile podesne da prime nove forme. U pogledu na nas, ove tendencije će se odenuti u forme koncepata. Ovo se razmatra za prvu materiju, i to je primarni faktor nazvan „izvor”. U njemu se nalaze sve sile jedinstvenih tendencija (inklinacije) koje je pojedinac nasledio od svojih predaka i koje se definišu kao „predačko nasleđe”.

 

Imajte na umu to da neke od ovih tendencija dolaze u suprotnoj formi, što znači da su suprotne onim tendencijama koje su postojale u precima. Zbog toga je rečeno: „Sve što je u očevom srcu prikriveno u sinu se pojavljuje otvoreno”.

 

Razlog za ovo je taj što izvor gubi svoju prethodnu formu da bi odenuo novu. Tako, on (izvor) dolazi u stanje u kojem gotovo gubi formu koncepata svojih predaka, što je poput zrna pšenice koje truli u zemlji i gubi svoju prvobitnu formu. Međutim, on (izvor) i dalje zavisi od preostala tri faktora, kao što je prethodno rečeno.

 

 

UTICAJ OKOLINE

 

Drugi faktor je nepromenljivo, direktno sprovođenje redosleda uzroka i posledice, koje se pripisuje kvalitetima samog izvora, koji je, inače, nepromenljiv. To jeste, kao što smo to razjasnili na primeru pšenice koja truli u zemlji, okolina u kojoj se izvor nalazi, kao što su zemljište, minerali, kiša, vazduh i sunce utiču na seme pšenice dugim lancem uzroka i posledice, u dugom i postepenom procesu, iz stanja u stanje, sve dok pšenica ne sazri.

 

Tada izvor ponovo uzima svoju prethodnu formu, formu pšenice, ali sa promenama u kvalitetu i kvantitetu. U odnosu na opšti aspekt, ona (pšenica) ostaje potpuno nepromenjena u smislu da ni ječam ni ovas neće izrasti iz zrna pšenice. Ali u odnosu na njen (pšenica) pojedinačan aspekt, menja se kako u kvantitetu – iz jednog zrna pšenice izraste klas pšenice sa tuce ili dva tuceta zrna, tako i u kvalitetu – ona (pšenica) je bolja ili lošija od one iz prethodne forme.

 

Isto je tako i sa čovekom: čovek, kao „izvor”, postavljen je u okolinu, to jeste u društvo. Tada je on nužno pod uticajem društva, kao što je pšenica pod uticajem svoje okoline, jer izvor nije ništa drugo osim sirove forme. Otuda, kroz stalan kontakt sa okolinom, to jeste sa društvom, okolina na njega postepeno utiče kroz redosled stanja koja slede jedno iz drugog, na način uzroka i posledice.

 

U to vreme, tendencije koje su uključene u njegov izvor menjaju se i primaju formu koncepata. Na primer, ukoliko je pojedinac od svojih predaka nasledio sklonost da bude škrt, kako odrasta on gradi za sebe koncepte i ideje (svoj um) iz kojih zaključuje da je za osobu dobro da bude škrta, što ga dovodi i do aktuelnih odluka. I kao što već znate, iako je njegov otac bio darežljiv, pojedinac od njega može da nasledi sklonost koja je suprotna i bude škrt, jer se odsustvo neke osobine isto tako potpuno nasleđuje kao i njeno prisustvo. Tako, kada pojedinac ima osobine suprotne svom ocu to je, takođe, potpuno nasleđe.

 

Ili, ukoliko pojedinac, od svojih predaka, nasledi tendenciju ka slobodnom, nezavisnom razmišljanju, i on na tome dalje gradi sopstvene koncepte i iz njih izvlači zaključke da je za osobu dobro da bude slobodnog uma, gde tada pojedinac pronalazi takve iste rečenice i rezonovanja? Pojedinac sve to preuzima iz svoje okoline a da nije svestan toga (bez delovanja njegovog uma), jer njemu ljudi iz okoline prenose svoja gledišta i afinitete, i to je faktor koji utiče u formi postepenog delovanja uzroka i posledice.

 

I, čovek sve to razmatra kao sopstveno posedovanje, koje je postigao kroz svoja slobodno razmišljanje. Ali i ovde, kao i kod pšenice, postoji jedan opšti, nepromenjiv deo izvora, a to je da, naposletku, sve tendecije koje je čovek nasledio od svojih predaka ostaju takve kakve su i bile kod njegovih predaka. Ovo se naziva „drugi faktor”.

 

 

NAVIKA POSTAJE DRUGA PRIRODA

 

Treći faktor je sprovođenje redosleda direktnog uzroka i posledice, koje utiče na izvor i menja ga. Zbog toga što su nasleđene tendencije u čoveku postale koncepti usled uticaja njegove okoline, one (tendencije) deluju u istim pravcima koje ovi koncepti definišu. Na primer, čovek škrte prirode, u kojem je kroz okolinu tendencija ka škrtosti postala koncept, percipira škrtost kroz okvir nekog intelektualnog rezonovanja.

 

Pretpostavimo da ovim ponašanjem pojedinac štiti sebe od toga da mu budu potrebni drugi ljudi (to jeste da ne bude zavisan od drugih ljudi); odatle on može da stekne to da se oslobodi škrtosti do mere da on u realnosti nema takav strah. Proizlazi da se on značajno promenio nabolje u odnosu na tendenciju koju je nasledio od svojih predaka. I, pojedinac ponekad uspeva da u potpunosti iskoreni lošu tendenciju. Ovo se stiče preko nove navike, koja postaje druga priroda.

 

Time je snaga čoveka veća od one koju ima biljka, jer pšenica ne može da se promeni (u svom opštem delu već može da se promeni samo delimično, to jeste u nekom svom pojedinačnom delu), dok čovek može da se menja kroz uzročno-posledično delovanje faktora okoline, čak i u odnosu na opšti deo, što znači da potpuno iskoreni neku tendenciju (sklonost, inklinaciju) iz svog korena, i preokrene je u njenu suprotnost.

 

 

SPOLJAŠNJI FAKTORI

 

Četvrti faktor je sprovođenje redosleda uzroka i posledice koji na izvor utiču indirektno, pomoću delovanja (stvari) koja su samom izvoru potpuno strana i dolaze od spolja. To jeste, ova delovanja uopšte nisu u vezi sa sprovođenjem redosleda razvoja izvora da bi na njega uticala direktno, već su indirektna (i deluju neravnomerno, na neuravnotežen i nepredvidiv način). Na primer, finansije, svakodnevne obaveze, uzbuđenja itd, imaju svoj veoma lagan i postepen redosled stanja na način „uzrok i posledica” i čovekove koncepte (ono što je u njegovom umu) menjaju nabolje ili nagore.

 

Otuda, postavio sam ova četiri prirodna faktora, čiji su plodovi svaka misao i ideja koja se u nama pojavi. Čak i da pojedinac sedi i duboko promišlja o nečemu čitav dan, on ne bi bio u stanju da doda ili da izmeni ono što ova četiri faktora njemu daju. Sve što može da doda je samo u kvantitetu – bilo da poseduje veliki ili mali intelekt, jer u kvalitetu on ne može da doda ni delić. To je zbog toga što su ovi faktori ti koji prisilno determinišu prirodu i oblik ideje i zaključka protivno našoj volji, a da nas i ne pitaju za naše mišljenje. Otuda, mi smo u rukama ova četiri faktora poput gline u rukama grnčara.

 

 

SLOBODAN IZBOR

 

Međutim, kada ispitamo ova četiri faktora, otkrivamo to da, iako naša snaga nije dovoljna da se odupremo prvom faktoru, što je izvor, mi ipak imamo mogućnost i slobodan izbor da se od preostala tri faktora – kojima se izvor menja u svojim pojedinačnim delovima, i ponekad, takođe, i u svom opštem delu – zaštitimo kroz naviku, koja obezbeđuje (kupuje) drugu prirodu, kao što je prethodno objašnjeno.

 

 

OKOLINA KAO FAKTOR

 

Ova zaštita označava to da mi uvek možemo da dodamo izboru naše okoline, što su prijatelji, knjige, učitelji i tako dalje. Ovo je poput toga kada neka osoba nasledi nekoliko zrna pšenice od svog oca. Od te male količine ona može da uzgoji više desetina klasova tako što će za svoj „izvor” (zrna pšenice) da izabere okolinu, a to je plodna zemlja koja sadrži sve potrebne minerale i sirovine koje obilato hrane pšenicu.

 

Isto tako postoji pitanje rada na poboljšanju uslova okoline da bi oni odgovarali potrebama biljke i njenom rastu, jer će mudar čovek znati da izabere najbolje uslove i tako pronađe blagoslov. A budala će uzeti bilo šta što dođe pred nju i tako će setvu preokrenuti u prokletstvo umesto u blagoslov.

 

Tako, apsolutna forma pšenice* zavisi od izbora okoline u koju će se pšenica posejati. Međutim, kada je osoba već posejala pšenicu na izabranom mestu, tada se apsolutna forma pšenice određuje u skladu sa merom u kojoj je okolina u stanju da obezbedi podršku.

 

*Apsolutna forma pšenice, s obzirom na okolinu, je ono što je formi pridodato jedino delovanjem okoline.

 

Isto važi i za našu temu, jer istina je da ne postoji sloboda volje. Umesto toga, njome upravljaju prethodno navedena četiri faktora. Osoba je prisiljena da misli i razmatra onako kako joj se iz ova četiri faktora nalaže, i lišena je svake snage da kritikuje ili da išta izmeni, kao što je to sa pšenicom koja je već posejana u izabranoj okolini.

 

Ipak, sloboda volje (sloboda da se želi) postoji u tome da se inicijalno (na početku) izabere takva okolina – takve knjige i takvo vođstvo – koja osobi daje dobre koncepte (misli, ideje). Ukoliko osoba ne radi ovako, već je voljna da uđe u bilo koju okolinu koja se pojavi pred njom i čita bilo koju knjigu koja joj padne u ruke, ona će sigurno pasti u lošu okolinu ili će izgubiti svoje vreme na bezvredne knjige, kojih ima mnogo i do kojih je lako doći. Kao posledica, ona će biti prisiljena da potpadne pod pogrešne koncepte (misli) koji uzrokuju da ona greši i sudi. Osoba će sigurno biti kažnjena, ali ne zbog svojih zlih misli ili dela, za koje ona nema slobodu izbora, već zato što nije izabrala da bude u dobroj okolini*, jer, kao što je prethodno objašnjeno, svakako postoji slobodan izbor da se izabere dobra okolina.


*okolina u kabali = knjige, grupa i učitelj

 

Zbog toga je onaj koji teži da stalno bira dobru okolinu vredan hvale i nagrade. I ovde, takođe, to (da je vredan hvale i nagrade) nije zbog njegovih dobrih misli ili dela, koja mu nužno dolaze bez njegovog izbora, već zbog njegovog napora da stekne dobru okolinu, koja ga dovodi do toga da ima dobre misli i akcije. To je kao što je Rabi Jehošua Ben Perahija rekao: „Načini za sebe rava i kupi sebi prijatelja”.

 

 

NEOPHODNOST DA SE IZABERE DOBRA OKOLINA

 

Sada možete da razumete ono što je Rabi Josi Ben Kisma (Avot) odgovorio osobi koja mu je ponudila da živi u njenom gradu, i da mu za to dâ hiljade zlatnika: „Čak i ukoliko bi mi dao sve zlato, srebro i dragulje sveta, ja bih živeo jedino tamo gde se uči Tora”. Ove reči prevazilaze naše jednostavno razumevanje, jer kako je mogao da odbije hiljade zlatnika za nešto tako malo – da živi tamo gde se ne uči Tora – dok je on sam bio veliki mudrac kome nije bilo potrebno ni od koga da uči? Zaista čudno.

 

Ali, kao što smo videli, to je jednostavno razumeti i toga treba da se pridržava svako od nas. Jer iako svako ima „svoj sopstveni izvor”, sile se otvoreno pokazuju jedino kroz okolinu u kojoj se pojedinac nalazi. To je slično pšenici koja je posejana u zemlju, gde sile koje se nalaze u njoj (sile koje određuju njen razvoj) postaju vidljive jedino kroz njenu okolinu, što je kroz zemljište, kišu i sunčevu svetlost.

 

Tako, Rabi Josi Ben Kisma je ispravno pretpostavio da, ukoliko bi napustio dobru okolinu koju je izabrao i pao u štetno okruženje, u grad gde se ne uči Tora, ne samo da bi njegovi prethodni koncepti (prethodna mišljenja) bili narušeni, već bi i sve druge sile, koje su skrivene u njegovom izvoru i koje još nije otkrio kroz vidljivu, spoljašnju akciju, ostale skrivene. To je zbog toga što one ne bi bile izložene ispravnoj okolini koja bi mogla da ih aktivira.

 

I, kao što smo prethodno razjasnili, čovekova uprava nad sobom meri se jedino u odnosu na njegov izbor okoline, i on za to treba da primi ili nagradu ili kaznu. Otuda, pojedinac ne treba da se čudi mudracu, kakav je Rabi Josi Ben Kisma, koji je izabrao dobro i odbio loše, jer on nije bio zaveden materijalnim ili korporalnim stvarima, budući da zaključuje: „Kada čovek umre, on ne nosi sa sobom ni srebro, ni zlato ni dragulje, već jedino Toru i dobra dela”.

 

I tako su naši mudraci upozorili: „Načini za sebe rava i kupi sebi prijatelja”. Uz to postoji i izbor knjiga. I, kao što smo prethodno napomenuli, isključivo izborom okoline određuje se stepen čovekove uprave nad samim sobom i tim izborom čovek biva ili hvaljen ili kažnjen. Ali, onog trena kada pojedinac izabere okolinu, on je u njenim rukama poput gline u rukama grnčara.



KONTROLA UMA NAD TELOM

 

Neki eksternalni savremeni mudraci (mudraci izvan učenja kabale), nakon što su razmotrili prethodno navedenu materiju i uvideli da je čovekov um samo plod koji proizlazi iz događaja u životu, zaključili su da um nema nikakvu kontrolu nad telom. Umesto toga, samo životni događaji, utisnuti u fizičke veze/telesne tetive mozga, kontrolišu i aktiviraju čoveka. Um čoveka je poput ogledala koje reflektuje oblike koji su pred tim ogledalom. I, iako je ogledalo nosilac ovih oblika, ono ne može niti da pokrene niti da pomeri oblike koji se u njemu ogledaju.

 

Takav je i um. Iako su životni događaji, u svim svojim aspektima uzroka i posledice, vidljivi i prepoznatljivi umu, um je, ipak, bez ikakve sposobnosti da kontroliše telo, da ga pokrene, to jeste da ga dovede bliže dobru ili udalji od zla. Ovo je zbog toga što su duhovno i korporalno potpuno udaljeni jedno od drugog, i između njih ne postoji nikakav posrednički alat koji bi duhovnom umu omogućio da aktivira korporalno telo i upravlja njime, kao što je detaljno opisano.

 

Međutim, tamo gde ima pametnih, oni remete. Čovekova imaginacija koristi um kao što mikroskop služi oku: bez mikroskopa, čovek ne bi mogao da vidi ništa štetno, usled toga što je to veoma sitno. Ali, kada kroz mikroskop čovek vidi nešto što može da nanese štetu, on se distancira od tog škodljivog elementa.

 

Otuda, to što navodi čoveka da se udalji od onoga što je štetno jeste mikroskop, a ne čulo, jer čulo nije prepoznalo ono što je štetno. I, u tom smislu, um u potpunosti upravlja čovekovim telom, da bi ga udaljio od zla i približio dobru. Otuda, u svim onim situacijama u kojima neko svojstvo tela ne uspeva da raspozna korisno od štetnog, jedino što je potrebno jeste razboritost duhovnog uma.

 

Štaviše, budući da čovek zna svoj um, koji predstavlja istinit zaključak proistekao iz njegovih životnih iskustava, on otuda može da primi znanje i razumevanje od osobe u koju ima poverenja, i da to prihvati kao zakon, iako događaji u njegovom životu (njegovo sopstveno životno iskustvo) njemu još nisu otkrili te koncepte (znanje i razumevanje koje prima). To je poput osobe koja od lekara traži savet i postupa po njemu, iako ga svojim umom uopšte ne razume. Tako, osoba um drugih koristi ništa manje nego što koristi svoj sopstveni.

 

Kao što smo prethodno razjasnili, postoje dva načina na koja Proviđenje (Božansko vođstvo)  sa sigurnošću obezbeđuje da čovek postigne dobro, svoj konačni cilj:

 

1.     put patnje,

2.     put Tore.

 

Sva jasnoća koju sadrži put Tore potiče iz jasnih koncepata koji su otkriveni i prepoznati nakon dugog niza događaja u životu proroka i ljudi Boga, a zatim dolazi čovek koji te koncepte u potpunosti koristi i od njih ima dobrobit kao da su to bili događaji u njegovom sopstvenom životu. Otuda, vi vidite da je pojedinac pošteđen svih teškoća koje bi inače morao da iskusi pre nego što sam razvije ovakav jasan um. Ovime, on se oslobađa patnje i dobija na vremenu.

 

Ovo može da se uporedi sa tim kada bolesnik ne želi da posluša savete lekara pre nego što sam razume kako ti saveti mogu da ga izleče, i zbog toga počinje da studira medicinu. Međutim, on bi mogao da umre od svoje bolesti pre nego što izuči medicinu.

 

Tako je i s putem patnje u odnosu na put Tore. Osoba koja ne veruje u koncepte (učenja) koje joj Tora i Proviđenje savetuju da prihvati, i to bez toga da ih razume, mora sama da dođe do svih tih koncepata, prateći lanac uzroka i posledice kroz životne događaje. To su već spremna iskustva koja u velikoj meri ubrzavaju njen razvoj, i mogu kod nje da razviju osećaj prepoznavanja zla, kao što je ranije objašnjeno. To se ne događa iz njenog slobodnog izbora već kao rezultat njenog napora da stekne dobru okolinu koja je vodi ka ispravnim mislima i akcijama.

 

 

SLOBODA POJEDINCA

 

Sada smo došli do toga da temeljno i precizno razumemo slobodu pojedinca. Međutim, to razumevanje se odnosi samo na prvi faktor – izvor, što je prvobitna, primarna, supstanca svake osobe, to jeste sve osobine koje primamo mi nasleđujemo od naših očeva i praotaca, a koje nas razlikuju jedne od drugih.

 

To je zbog toga što, čak i kada hiljade ljudi dele istu okolinu na takav način da ostala tri faktora podjednako utiču na sve njih, ipak nećete pronaći dve osobe sa istim osobinama. To je zbog toga što svako od njih ima svoj jedinstveni izvor karakterističan samo za njega. To je poput izvora pšenice: mada se ona znatno menja usled uticaja ostala tri faktora, ipak zadržava prvobitnu formu pšenice i nikada neće preuzeti formu neke druge vrste.


 

GENERALNA FORMA PREDAKA NIKADA SE NE GUBI

 

Tako, za svaki „izvor” koji je odbacio svoju prvobitnu formu predaka i preuzeo novu formu, kao rezultat uticaja tri faktora koji se dodaju tom izvoru i koji ga značajno menjaju, generalna forma predaka i dalje ostaje (nikada se ne gubi), i nijedna osoba nikada neće poprimiti formu (kvalitete) osobe koja joj je slična, upravo kao što ovas nikad neće ličiti na pšenicu.

 

Ovo je tako zbog toga što je svaki izvor, u svojoj suštini, dugačak niz generacija, koji se sastoji od nekoliko stotina generacija i uključuje koncepte svih njih. Međutim, ti koncepti se u pojedincu ne otkrivaju na isti način na koji su se pojavili kod njegovih predaka, to jeste u formi ideja (mišljenja, znanja), već samo kao apstraktne forme. Otuda, oni postoje u pojedincu u formi apstraktnih jednostavnih sila koje se nazivaju „prirodne tendencije” i „instinkti”, a da pojedinac ne zna njihov razlog (osnova) niti zna zašto radi to što radi. Tako, nikada ne mogu da postoje dve osobe sa istim osobinama.

 

 

NEOPHODNOST DA SE SAČUVA SLOBODA POJEDINCA

 

Znajte da je ovo istinski posed pojedinca, koji ne sme niti da se ošteti niti da se izmeni. To je zbog toga što je krajnji cilj svih ovih tendencija (sklonosti, instinkti, inklinacije), koje su uključene u izvor, da se materijalizuju i poprime formu koncepata kada taj pojedinac odraste i stekne znanja (vlastita mišljenja), kao rezultat zakona evolucije (zakon razvoja), koji upravlja čitavim ovim lancem i neprestano ga podstiče da napreduje (gura ga prema napred), kao što je to objašnjeno u članku Mir. Isto tako, učimo da je baš svaka tendencija obavezna da se na kraju preobrati u uzvišen i nemerljivo važan koncept (mišljenje, znanje).

 

 

Otuda, svako ko uništi neku tendenciju (sklonost) pojedinca i iskoreni je, uzrokuje da iz sveta nestane onaj uzvišeni i čudesni (jedinstveni) koncept koji je trebalo da se pojavi u budućnosti na kraju razvojnog lanca. I, to je tako jer se ta tendencija ne može pojaviti ni u jednom drugom telu na svetu, osim u onom u kojem je bila. U skladu sa tim, treba da razumemo da kada pojedinačna tendencija uzme formu koncepta, ona ne može više da se razabira za dobro ili za zlo, jer se ovakva razlikovanja prepoznaju jedino dok su još samo tendencije ili nezreli koncepti, i nijedna od njih (tendencija) se uopšte ne prepoznaje kada one preuzmu formu istinskih koncepata, kao što će detaljno biti objašnjeno u narednim esejima.

 

Iz prethodno navedenog razumemo razmere štete koju nanose one nacije koje svoju vlast nameću manjinama i lišavaju ih slobode, ne dopuštajući im da vode svoj život u skladu sa tendencijama koje su nasledili od svojih predaka. Oni se razmatraju ništa manje nego za ubice.

 

Čak i oni koji ne veruju ni u religiju ni u svrsishodno vođstvo mogu da razumeju neophodnost da se sačuva sloboda pojedinca,  posmatrajući sisteme prirode. Jer, možemo da vidimo da su sve nacije sveta koje su tokom generacija propale, do tog pada došle jedino zbog toga što su tlačile manjine i pojedince, koji su im se zbog toga suprotstavili i uništili ih. Otuda je jasno svima da mir u svetu ne može da postoji sve dok se ne uzme u obzir sloboda pojedinca. Bez toga, mir neće biti održiv, i prevladaće razaranje.

 

Tako, mi smo jasno i veoma precizno definisali esenciju pojedinca, nakon što smo oduzeli sve ono što on preuzima od društva. Međutim, sada se suočavamo sa pitanjem: „Gde je, na kraju, sam pojedinac?” Sve što smo do sada rekli o onome što se tiče samog pojedinca, percipira se jedino kao posedovanje pojedinca, koje je on nasledio od svojih predaka. Ali, gde je tu sam pojedinac, onaj koji nasleđuje i nosi to posedovanje (svojstvo), koji zahteva da očuvamo njegovu svojinu?

 

Iz svega što je do sada rečeno, još nismo pronašli tačku „ja” u čoveku, onu koja stoji pred nama kao nezavisna (pojedinačna) celina. I, zbog čega je potreban prvi faktor, što je dugačak lanac od hiljada ljudi, koji su jedan za drugim, iz generacije u generaciju, uz pomoć kojeg se uspostavlja slika pojedinca kao naslednika? I zašto su potrebna ostala tri faktora, što su hiljade ljudi koji stoje jedni pored drugih u istoj generaciji? Na kraju, svaki pojedinac je samo javna mašina, koja je uvek spremna da služi javnosti (društvo) onako kako to javnosti odgovara. Drugim rečima, pojedinac je postao podređen u odnosu na dva tipa javnosti:

 

1.      Iz perspektive prvog faktora, postao je podređen širokoj javnosti prošlih generacija, koje stoje jedna iza druge.

2.      Iz perspektive preostala tri faktora, postao je podređen javnosti čiji je savremenik.

 

Ovo je zaista univerzalno pitanje. Zbog toga, mnogi se suprostavljaju prethodno navedenoj prirodnoj metodi, iako oni u potpunosti znaju da je tačna. Umesto toga, oni biraju metafizičke metode, dualizam ili transcendentalizam da bi sebi oslikali neki duhovni objekat, i to da je on smešten unutar tela, u čovekovoj duši. I ta duša je ona koja uči čoveka i upravlja telom, i to je esencija čoveka, njegovo „ja (sopstvo)”.

 

I možda bi ova tumačenja mogla da umire um, ali problem je u tome što ona nemaju naučno objašnjenje o tome kako duhovni objekat može da ima ikakav kontakt sa fizičkim atomima tako da ih dovede u kretanje. Sva njihova mudrost nije im pomogla da nađu most preko kojeg bi prešli širok i dubok jaz između duhovnog entiteta i korporalnog atoma. Tako, nauka nije dobila ništa od svih ovih metafizičkih metoda.

 

 

ŽELJA ZA PRIMANJEM (Racon Lekabel) – POSTOJANJE IZ NEPOSTOJANJA

 

Da bismo ovde načinili korak napred na naučni način, sve što nam je potrebno jeste mudrost kabale. Ovo je zbog toga što su sva učenja u svetu uključena u mudrost kabale. U vezi sa duhovnim Svetlostima i posudama (u komentaru na Drvo života, odeljak 1), učimo da se primarna inovacija, iz perspektive stvorenja, koje je On stvorio kao postojanje iz nepostojanja, odnosi na jedan jedini aspekt, koji se definiše kao „želja za primanjem”. Sve drugo u celokupnom stvaranju uopšte nije novina, i nije postojanje iz nepostojanja već postojanje iz postojanja. To znači da se svi oni (aspekti) šire direktno iz Njegove esencije, poput svetlosti koja se širi iz sunca. Tu nema ničeg novog, takođe, jer ono što se već nalazi u jezgru sunca širi se ka spolja.

 

Međutim, želja za primanjem je potpuna novina. To znači da pre stvaranja nešto takvo nije postojalo u stvarnosti, budući da Stvoritelj uopšte nema kvalitet želje za primanjem, i budući da On prethodi svemu, te tako, od koga bi On primio?

 

Iz ovog razloga je želja za primanjem, koju je Stvoritelj stvorio kao postojanje iz nepostojanja, potpuna novina. Ali sve ostalo se ne razmatra za nešto novo (za inovaciju) tako da bi se nazvalo „stvorenje”. Otuda, sve posude i tela, iz duhovnih i fizičkih svetova, razmatraju se za duhovnu ili

 

 

DVE SILE U ŽELJI ZA PRIMANJEM: PRIVLAČEĆA SILA I ODBIJAJUĆA SILA

 

Dalje. treba da razaberemo da se u sili koja se naziva „želja za primanjem” razlikuju dve sile:

 

1. privlačeća sila (vučeća sila),

2. odbijajuća sila.

 

Razlog za ovo je taj što je svako telo ili posuda, koje je definisano kao želja za primanjem, svakako ograničeno u odnosu na količinu koju prima i na kvalitet koji prima. Otuda, svi kvantiteti i kvaliteti koji ostaju izvan granica pojedinca suprotni su njegovoj prirodi i zbog toga on njih odbija. Time je „želja za primanjem”, iako se razmatra za privlačeću silu, primorana da isto tako postane i odbijajuća sila.

 

 

JEDAN ZAKON ZA SVE SVETOVE

 

Iako mudrost kabale ne govori ništa o onome što se tiče našeg korporalnog sveta, ipak postoji samo jedan zakon za sve svetove (kao što je napisano u članku „Esencija mudrosti kabale”, odeljak „Zakon korena i grane”). Tako, proizlazi da svi korporalni entiteti u našem svetu, to jeste sve unutar tog prostora, bilo da su to nepokretni, vegetativni, životinjski, duhovni ili korporalni objekti – ukoliko želimo da razlikujemo jedinstvenost svakog od njih, to kako se oni razlikuju jedan od drugog čak i u najmanjem delu – nisu ništa više osim onoga što je „želja za primanjem”. Iz perspektive stvorenog stvorenja, njegova partikularna forma (sila koja postoji u svakom njegovom atomu – želja za primanjem) u potpunosti ga ograničava u kvantitetu i kvalitetu. Kao rezultat toga, u njemu postoji i privlačeća sila i odbijajuća sila.

 

Ipak, sve drugo što postoji u njemu (stvoreno stvorenje) osim ove dve sile razmatra se za obilje koje dolazi od esencije Stvoritelja. Ovo obilje je jednako za sva stvorenja i ne predstavlja novinu (inovacija) u odnosu na stvaranje, jer se proteže kao postojanje iz postojanja.

 

Isto tako, to (obilje) ne može da se pripiše nijednom posebnom delu, već je ono zajedničko za sve delove stvaranja, za male ili velike. Svaki iz ovog obilja prima u skladu sa svojom željom za primanjem, i to ograničenje definiše svakog pojedinca i svaki poseban deo.

 

Tako sam očigledno – sa čisto naučne tačke gledišta – dokazao postojanje „ja” (ego) svakog pojedinca, i to onom naučnom metodom koja je potpuno imuna na kritiku, čak i onih koji automatski zauzimaju ekstremne materijalističke pozicije. I, nadalje, nemamo potrebu za ovim neubedljivim metodama uronjenim u metafiziku.

 

I, naravno, nema razlike da li je ova sila želje za primanjem rezultat i plod onog materijala koji je nju hemijski proizveo, ili je materijal rezultat i plod ove sile. Ono što je glavno je da znamo da je sama ova sila, utisnuta u svako stvorenje, zapravo u svaki od atoma želje za primanjem unutar njenih granica, jedino svojstvo kojim je odvojena i čime se razlikuje od svoje okoline. Ovo se primenjuje i na pojedinačni atom i na grupu atoma nazvanih „telo”.

 

Sva druga razabiranja u kojima osim ove sile postoji još nešto, ne odnose se ni na koji način na deo (molekul) ili grupe delova (grupa molekula), već se jedino odnose na celinu, što je obilje koje se od Svoritelja širi do njih, i ono je zajedničko za sve delove stvaranja, i ne razlikuje se za specifično stvorena tela.

 

Sada ćemo pitanje slobode individualca da razumemo u skladu sa definicijom prvog faktora, koji smo nazvali „izvor”, u koji su sve prethodne generacije, što su oci i praoci pojedinca, utisnule svoju prirodu. Kao što smo objasnili, značenje reči „individualac” nije ništa drugo do granice (limiti) želje za primanjem utisnute u njegovu grupu molekula.

 

Tako vidite da sve tendencije koje je pojedinac nasledio od svojih predaka zaista nisu ništa više osim granica (limiti) njegove želje za primanjem, koje su u vezi ili sa privlačećom silom u njemu ili sa odbijajućom silom u njemu, a što se ispoljava kao tendencija škrtosti ili darežljivosti, tendencija mešanja sa ljudima ili da se bude samotnjak, i tako dalje.

 

I zbog toga, ove tendencije su stvarno „ja” (ego) pojedinca, koji se bori za opstanak. Otuda, ukoliko iz pojedinca iskorenimo čak i jednu njegovu tendenciju, razmatra se da time odstranjujemo stvarni organ iz njegove esencije („njegove kosti”). To se, takođe, razmatra za genuini (istinski) gubitak za čitavo stvaranje, budući da drugi sličan organ ne postoji u svetu niti će ikada više postojati u svetu. 

 

Nakon što smo detaljno razjasnili opravdano pravo pojedinca na slobodu, u skladu sa zakonima prirode, dozvolite da se osvrnemo i vidimo koliko je to praktično izvodljivo a da se ne naruši moral i društvene norme. I, što je najvažnije: kako se ovo pravo ispunjava (ostvaruje) u skladu sa našom svetom Torom.

 

 

SLEDITI KOLEKTIV (VEĆINA)

 

Naši spisi kažu „Slediti kolektiv”. To znači da gde god postoji nesuglasje između kolektiva i pojedinca obavezni smo da odlučimo u skladu sa voljom kolektiva (većina). Otuda, vidite da kolektiv (većina) ima pravo da oduzme slobodu pojedincu.

 

Ali, ovde se suočavamo sa drugačijim pitanjem, čak mnogo ozbiljnijim od prvog. Izgleda kao da ovaj zakon vodi čovečanstvo unazad umesto prema napred. To je zbog toga što dok je većina čovečanstva nerazvijena, a razvijeni deo je uvek manjina, ukoliko se uvek odlučuje u skladu sa voljom većine, koja je nerazvijena i nepromišljena, gledišta i želje mudrih i razvijenih u društvu, koji su uvek u manjini, nikada se neće čuti niti uzeti u razmatranje. Otuda, izgleda kao da je sudbina čovečanstva da nazaduje, jer nije u mogućnosti da načini nijedan korak napred.

 

Međutim, kao što je objašnjeno u članku „Mir”, odeljak „Neophodnost da se oprezno postupa sa zakonima prirode”, budući da nam Proviđenje naređuje da vodimo društveni život, mi smo obavezni da poštujemo sve zakone koji se tiču održanja (postojanje, opstanak) društva. A ukoliko smo na neki način nemarni, priroda će nam se osvetiti, bez obzira na to da li razumemo razloge za te zakone ili ih ne razumemo.

 

I možemo da vidimo da nema drugačijeg uređenja po kojem bi se živelo u društvu, osim da se sledi zakon „Slediti kolektiv (većina)”, koji dovodi u red svaku razliku i spor u društvu. Tako, ovaj zakon jeste jedini instrument koji društvu daje održivost. Iz ovog razloga, on se razmatra za jednu od prirodnih Micvot Proviđenja, i mi moramo da ga prihvatimo i pedantno čuvamo, bez obzira na naše razumevanje.

 

Ovo je slično ostalim Micvot u Tori: sve one su zakoni prirode i Njegovog Proviđenja koji su nam dati i dolaze nam od Gore. I ja sam već objasnio („Esencija mudrosti kabale”, „Zakon korena i grane”) da čitava realnost, koja se vidi u prirodi ovog sveta, jeste takva jedino zbog toga što se proteže i prati zakone Viših, duhovnih svetova.

 

Sada možete da razumete da Micvot u Tori nisu ništa drugo do zakoni i pravila uspostavljeni u Višim svetovima, i to su koreni svih zakona prirode u ovom našem svetu. Otuda, zakoni Tore uvek odgovaraju zakonima prirode u ovom svetu, poput dve kapi vode. Time smo dokazali da zakon „Slediti kolektiv (većina)” jeste zakon Proviđenja i prirode.

 

 

PUT TORE I PUT PATNJE

 

Ipak, naše pitanje u vezi sa nazadovanjem, koje je proizašlo iz ovog zakona, još nije rešeno. Zapravo, naša je briga da nađemo načine da to popravimo. Ali, Samo Proviđenje (Božanska prisutnost) ne gubi zbog ovoga, jer je obuhvatilo čovečanstvo na dva načina: „put Tore” i „put patnje”, na način koji čovečanstvu garantuje siguran kontinuiran razvoj i napredak ka cilju (kao što je u članku „Mir” napisano: „Sve je u depozitu”) bez ikakvih rezervi. Zaista, poštovanje ovog zakona je prirodna, nužna obaveza.

 

 

PRAVO KOLEKTIVA (VEĆINA) DA POJEDINCU ODUZME SLOBODU

 

Moramo dalje da pitamo: kada se pitanja tiču problema između ljudi tada je opravdano da prihvatimo zakon „Slediti kolektiv (većina)” kroz obavezu koju nalaže Proviđenje, koje nas instruiše da uvek vodimo računa o dobrobiti i sreći članova kolektiva. Ali, Tora nas obavezuje da isto tako sledimo zakon „Slediti kolektiv” i kada postoji neslaganje u temama koje se tiču odnosa između čoveka i Stvoritelja, iako izgleda da ova pitanja uopšte nisu u vezi sa opstankom društva.

 

Otuda, i dalje ostaje pitanje: kako možemo da opravdamo takav zakon koji nas obavezuje da prihvatimo gledišta većine, a koja je, kao što smo rekli, nerazvijena, i da odbacimo i poništimo gledišta razvijenih, koji su uvek u manjini?

 

Kao što smo pokazali u traktatu („Esencija religije i njena svrha”, odeljak „Svesni razvoj i nesvesni razvoj”), Tora i Micvot su date jedino da pročiste Izrael, da u nama razviju osećaj prepoznavanja zla koje je u nas utisnuto rođenjem, što se generalno definiše kao naše samoljublje, da bismo došli do čistog dobra definisanog kao „ljubav drugih”, što je jedini put do ljubavi Stvoritelja.

 

U skladu sa tim, Micvot između čoveka i Stvoritelja se razmatraju za alate koji odvajaju čoveka od samoljublja, koje je štetno za društvo. Tako, očigledno je da su pitanja neslaganja u vezi sa temom odnosa čoveka i Stvoritelja, što se odnosi na Micvot između čoveka i Stvoritelja, povezana sa problemom održanja društva, te na taj način, takođe, ulaze u okvir zakona „Slediti kolektiv (većina)”.

 

Sada možemo da razumemo običaj da se pravi razlika između Halaha (jevrejski zakon) i Agada (legende). To je zato što se samo u Halahot (množina od Halaha) primenjuje zakon „pojedinac i kolektiv (većina), tako da je Halaha (zakon) – kao i kolektiv (to jeste slediti kolektiv)”. To nije tako u Agada, budući da pitanja Agada stoje iznad pitanja koja se tiču opstanka društva, jer one (Agada, legende) precizno govore o onom ponašanju ljudi koje se tiče odnosa između čoveka i Stvoritelja, i to u istom delu u kojem nema konsekvence ni na opstanak društva ni na korporalnu sreću društva.

 

Tako, kada su u pitanju Agada, nema opravdanja za to da kolektiv poništi gledište pojedinca i „svaki čovek će raditi ono što je ispravno u njegovim očima (po njegovom mišljenju)”. Ali, što se tiče Halahot (zakoni), koji se odnose na izvršavanje Micvot Tore, svi oni su pod nadzorom društva, budući da ne može biti nijednog drugog poretka osim kroz zakon „Slediti kolektiv”.



U ŽIVOTU DRUŠTVA VAŽI ZAKON „SLEDITI KOLEKTIV”

 

Sada smo došli do jasnog razumevanja zakona koji se odnosi na slobodu pojedinca. Zaista, postoji pitanje: gde je kolektiv uzeo sebi za pravo da oduzme slobodu pojedincu i da mu uskrati ono najvrednije u životu – slobodu? Naizgled, ovde nema ničeg drugog do brutalne sile.

 

Ali, kao što smo prethodno jasno objasnili, to je prirodan zakon i naredba Proviđenja. I zbog toga što Proviđenje svakog od nas primorava da živi društveni život, prirodno sledi da je svaka osoba obavezna da obezbedi održanje i dobrobit društva. I to ne može da postoji osim kroz nametanje ponašanja „slediti kolektiv (većina)”, ignorisanjem mišljenja pojedinca.

 

Jasno je da prethodno rečeno jeste izvor iz kojeg dolazi svako pravo i opravdanje da kolektiv (većina) ukine slobodu pojedinca protivno njegovoj volji i da ga stavi pod svoju upravu. Otuda, razume se i da u odnosu na ono što se ne tiče opstanka korporalnog života društva, ne postoji pravo i opravdanje da kolektiv pokrade i zloupotrebi slobodu pojedinca na bilo koji način. A ukoliko oni to i urade, razmatraju se za pljačkaše i lopove koji brutalnu silu vole više nego bilo koje pravo i pravdu na svetu. Jer ovde ne važi obaveza za pojedinca da se povinuje volji kolektiva.

 

 

U DUHOVNOM VAŽI „SLEDITI POJEDINCA”

 

Proizlazi da kada je u pitanju duhovno, za pojedinca ne postoji prirodna obaveza da se na bilo koji način povinuje društvu. Upravo je suprotno, ovde se nad kolektivom primenjuje zakon prirode, to jeste zakon da se kolektiv potčini pojedincu. U članku „Mir” objašnjeno je da postoje dva načina kojima nas Proviđenje obuhvata i okružuje da bi nas dovelo do cilja (svrha stvaranja):

 

  1. Put patnje, koji nas razvija na način da nam je nametnut i bez toga da nas pita za naše mišljenje.

  2. Put Tore i mudrosti, kroz koji se razvijamo svesno, bez ikakve agonije i prisile.

 

Budući da u svakoj generaciji najrazvijeniji sigurno jeste individualac, sledi da kada javnost želi sebe da oslobodi strašne agonije i da preuzme na sebe svestan i dobrovoljan razvoj, što je put Tore, oni (javnost) nemaju drugog izbora osim toga da sebe i svoju fizičku slobodu podvrgnu disciplini individualca, i potčine se naredbama i lekovima (vrline) koje im on nudi.

 

Tako, vi vidite da je što se duhovnog tiče obrnuto, uprava kolektiva je svrgnuta i primenjuje se zakon „slediti individualca”, to jeste razvijenog individualca. Svima je očigledno to da su u svakom društvu oni koji su razvijeni i obrazovani uvek manjina. Sledi da su uspeh i duhovna dobrobit društva upakovani i zapečaćeni u rukama manjine.

 

Zato je kolektiv u obavezi da pedantno čuva sva gledišta manjine da ona ne bi nestala iz sveta. To je tako zbog toga što oni (kolektiv) moraju sa sigurnošću i u potpunom uverenju da znaju da istinitija i razvijenija gledišta nikada nisu u rukama vladajućeg kolektiva (većina) već u rukama najslabijih, to jeste u rukama jedva prepoznatljive manjine. To je zbog toga što svaka mudrost i sve što je vredno na svet dolazi u malim količinama. Zbog toga smo upozoreni da očuvamo gledišta svih individualaca jer kolektiv (vladajuća većina) nema sposobnost da razabere ispravno od pogrešnog.

 

 

KRITIKA DONOSI USPEH; NEDOSTATAK KRITIKE UZROKUJE PROPADANJE

 

I, mi treba da dodamo da stvarnost pred naše oči prikazuje ekstremne suprotnosti između onoga što vidimo na korporalnom nivou i onih koncepata i ideja koji se tiču prethodno pomenute teme. Tako se društveno jedinstvo, koje može da bude izvor svakog užitka i uspeha, specifično odnosi jedino na tela i na ono što je korporalno kod ljudi, a odvojenost između njih je izvor svake nevolje i nesreće.

 

Ali, kada su u pitanju koncepti i ideje (mišljenja i mudrosti) potpuno je suprotno: jedinstvo uz nedostatak kritike (suprotstavljanja) razmatra se za izvor svakog neuspeha i jeste prepreka za svaki napredak i plodno intelektualno delovanje. To je zbog toga što donošenje tačnih zaključaka zavisi specifično od uvećanja neslaganja i suprotstavljanja između gledišta. Što je više kontradikcija, razlika i kritika između gledišta, uvećavaju se i znanje i mudrost, i pitanja bivaju podesnija za ispitivanje i razjašnjenje.

 

Degeneracija i neuspeh inteligencije proističu jedino iz toga što nedostaju kritika i neslaganje. Otuda, evidentno je da čitava osnova uspeha koja se odnosi na fizički plan jeste mera jedinstva društva, a osnova za uspeh inteligencije i znanja je razdvojenost koja dovodi do neslaganja između njih (ljudi).

 

Proizlazi da, kada čovečanstvo postigne svoj cilj, koji se tiče uspeha tela, dovodeći ih do stepena kompletne ljubavi bližnjih, sva tela na svetu će se ujediniti u jedno telo i jedno srce, kao što je napisano u članku „Mir”. Jedino tada će sva sreća namenjena čovečanstvu biti otkrivena u svoj svojoj slavi.

Sa druge strane, moramo da budemo oprezni da se gledišta ljudi ne približe toliko da neslaganje i kritika među mudrima i učenima mogu da budu uništeni (da bi neslaganje i kritika među mudrima i učenima opstali), jer ljubav između tela po prirodi donosi izjednačavanje gledišta. I ukoliko kritika i neslaganje između mudrih i učenih nestanu, sav progres u konceptima i idejama će takođe nestati, i izvor znanja u svetu će presušiti.

 

Ovo je upravo dokaz za to da smo obavezni da budemo pažljivi sa slobodom individualca u pogledu na koncepte i ideje. To je zbog toga što je čitav razvoj mudrosti i znanja baziran na slobodi individualca. Otuda, upozoreni smo na to da veoma pažljivo čuvamo svaku formu unutar nas koju nazivamo „individualac”, što je partikularna snaga svakog čoveka, koja se generalno naziva „želja za primanjem”.

 

 

PREDAČKO NASLEĐE

 

Sve detalje slika koje uključuje želja za primanjem definisali smo kao izvor ili prvi faktor; i on uključuje sve tendencije i običaje nasleđene od predaka pojedinca, koje oslikavamo kao dugačak lanac na hiljade ljudi koji su nekada živeli, i koji stoje jedan povrh drugog. Svaki od njih je esencijalna kapljica predaka pojedinca, i ta kapljica svakom pojedincu unosi sva duhovna posedovanja (plodovi) njegovih predaka u njegov produženi mozak (kičmena moždina), koji se naziva „podsvest”. Otuda, individualac pred nama u svojoj podsvesti ima na hiljade duhovnih poseda nasleđenih od svih individualaca u lancu njegovih predaka.

 

Otuda, kao što su lica osoba različita, tako su različita i njihova gledišta. Ne postoje dva čoveka na svetu čija su mišljenja identična, zbog toga što svaka osoba ima veliki i uzvišeni posed nasleđen od svojih predaka, i nijedna druga osoba nema ni delić od tog njegovog nasleđa.

 

Prema tome, sva ta posedovanja razmatraju se za vlasništvo pojedinca, i društvo se upozorava da sačuva ukus i duh toga tako da se ne razvodne pod uticajem okoline. Tačnije, svaki pojedinac treba da održi integritet svog nasleđa. Tada će kontradikcija i suprotnost između njih ostati zauvek, da zauvek obezbede kritiku i napredak mudrosti, što je sve preimućstvo čovečanstva i njegova istinska večna želja (težnja).

 

Nakon što smo došli do određene mere prepoznavanja čovekovog egoizma, kojeg smo odredili kao silu i želju za primanjem, što je esencijalna tačka samog bića, postao nam je potpuno i sa svih strana jasan originalni posed svakog tela, koji smo definisali kao „predačko nasleđe”. Ovo se odnosi na sve potencijalne tendencije i kvalitete koji su u izvor pojedinca došli kroz nasleđe, a što je prva supstanca svake osobe, to jeste inicijalno seme njegovih predaka. Sada ćemo razjasniti dva razabiranja u želji za primanjem.

 

 

DVA RAZABIRANJA:

A) POTENCIJALNO, B) STVARNO

 

Prvo, moramo da razumemo da iako egoizam, koji smo definisali kao silu želje za primanjem, jeste sušta esencija čoveka, taj egoizam ne može da postoji u stvarnosti, na vidljiv način, čak ni na jedan trenutak. Jer znano je da postoji razabiranje akcije i razabiranje potencijala, i ono što mi nazivamo „potencijal” jeste ono što postoji u mislima pre nego što se pojavi u akciji, iz potencijalnog u stvarno, i ustpostavljeno je jedino u mislima. Jer, ono što nazivamo „potencijal” (potencijalna sila) znači to da je ta sila, pre nego što je postala stvarna, postojala jedino u mislima, što znači da mi možemo da je odredimo jedino u mislima.

 

Zapravo, u svetu ne može da postoji nikakva stvarna sila koja je uspavana i neaktivna. To je zbog toga što sila postoji u stvarnosti jedino dok se otkriva u akciji (Ne možemo otkriti silu kada je ona u potencijalu). Na isti način, za dete ne možete da kažete da je veoma snažno kada ono ne može da podigne ni najlakši teret. Umesto toga, možete da kažete da vidite da će to dete, kada poraste, manifestovati veliku snagu.

 

Međutim, kažemo da je ona snaga koju nalazimo u odraslom čoveku bila prisutna u njegovim organima i telu čak i kada je bio dete, ali je bila skrivena i nije bila vidljiva. Istina je da u našim mislima možemo da odredimo (sile koje su predodređene da se manifestuju), jer ih um prepoznaje. Međutim, sigurno je da u telu deteta uopšte nema snage, jer se nikakva snaga ne manifestuje u njegovim akcijama.

 

Isto je tako i u pogledu apetita. Ta sila se, u čovekovom telu, neće pojaviti u aktuelnoj stvarnosti tada kada njegovi organi ne mogu da prime hranu, to jeste kada je on sit. Ali, čak i kada je sit, sila apetita postoji, ali je skrivena unutar njegovog tela. Nakon nekog vremena, kada se hrana svari, sila apetita se ponovo javlja i manifestuje se iz potencijalne u stvarnu silu.

 

Međutim, takvo rasuđivanje – o tome kako da se odredi sila koja se još nije manifestovala u realnosti – pripada načinima kojima se misao percipira. Međutim, ta sila ne postoji u realnosti, jer kada smo siti, mi veoma jasno osećamo da je sila apetita nestala (odsutna), i ako mi tragamo za njom, nećemo je naći.

 

Proizlazi da ono što je potencijalna sila ne možemo da prikažemo kao nešto što postoji samo po sebi, već možemo jedino da načinimo iskaz o tome. Ali, kada se neka akcija pojavi u stvarnosti, kažemo da se u tom trenutku sila manifestuje u akciji. 

 

Ipak, mi u procesu percepcije neminovno nalazimo dve sile: subjekat i predikat, što su potencijalna sila i stvarna sila. Tako razlikujemo silu apetita (subjekat) i silu koja je imaginacija hrane (predikat, akcija). U stvarnosti, međutim, one dolaze kao jedno. Nikada se neće dogoditi to da se u osobi pojavi sila apetita bez oslikavanja hrane koju ona želi da jede. Otuda, to su dve polovine istog. Sila apetita mora da se odene u sliku hrane koja će se pojesti, budući da otkrivanje postoji jedino kroz odevanje u slici, i mi ovu akciju nazivamo žudnja za hranom. Tako, vidi se da su ove dve sile prisutne kao dve polovine istog, i njihovo pojavljivanje i nestajanje je istovremeno.

 

Sada razumemo da želja za primanjem, koju smo predstavili kao egoizam (sebičnost), ne znači da ona u osobi postoji kao sila žudnje koja želi da prima u formi pasivnog predikata (subjekat koji pasivno trpi radnju). Umesto toga, ova sila je zapravo aktivni subjekat, što znači da se odeva u sliku onoga za šta procenjuje da je vredno primanja. To je poput sile apetita koja se odeva u sliku nečega što je dobro pojesti, i akcija te sile apetita pojavljuje se u formi nečega što će biti pojedeno, i ona se u tu formu odeva. Mi tu akciju nazivamo „želja”, to jeste sila apetita koja se otkriva u činu imaginacije.

 

Isto je tako i sa našom temom – opštom željom za primanjem, koja je sušta esencija čoveka. Ona se pojavljuje i postoji jedino kroz odevanje u formama objekata koji su vredni primanja (u formu toga što će biti primljeno), jer ona (želja za primanjem) tada postoji kao subjekat a ne na neki drugi način. Ovu akciju (odevanje želje za primanjem u formu željenog objekta) nazivamo „život”, to jeste životna sila čoveka, što znači da se sila želje za primanjem odeva u ono što želi da primi i deluje unutar tih željenih objekata. I, mera otkrivanja ove akcije je mera čovekove životne sile, kao što smo to objasnili u vezi sa akcijom koju nazivamo „želja” .

 

 

DVA ASPEKTA STVARANJA: 1) ČOVEK, 2) ŽIVA DUŠA

 

Iz prethodno navedenog možemo jasno da razumemo stih: „I, Gospod Bog je stvorio čoveka iz prašine zemlje, i udahnuo u njegove nozdrve dah života; i čovek je postao živa (Haya) duša (Nefeš)” (Postanje, 2:7). Ovde nalazimo dva aspekta stvaranja:


       1. sam čovek,

       2. živa duša.

 

Stih kaže da je na početku čovek stvoren od praha zemaljskog, iz grupe molekula koja sadrži esenciju čoveka, to jeste njegovu želju za primanjem. Kao što smo ranije objasnili, ta sila, želja za primanjem, prisutna je u svakom elementu stvarnosti. I, odavde su nastala, isto tako, i sva četiri nivoa želje za primanjem: nepokretan, vegetativan, životinjski i govorni. U tom smislu, čovek nema nikavu prednost nad bilo kojim delom stvaranja. To je značenje za reči stiha: „… iz praha zemaljskog”.

 

Međutim, već smo videli da ova sila, nazvana „želja za primanjem”, ne može da postoji u stvarnosti a da se ne odene u željeni objekat i deluje unutar njega. I to se naziva „život”. Tako, mi nalazimo da pre nego što se čovek razvio do ljudskih formi primanja zadovoljstva, koje se razlikuju od onih koje imaju druga stvorena bića (životinje)*, razmatra se da je čovek i dalje bez života, mrtva osoba, budući da njegova želja za primanjem nema mesto gde da se odene i manifestuje svoje akcije, one koje su manifestacije života.

 

*Komentar rava Lajtmana:

Drugim rečima, ne govorimo o telu, materiji, sastavu materije u nama, koje moramo da oživimo da bi postalo živo meso. Govorimo o tome da je čovek već živo meso, poput životinje, a ipak ako ga ovako posmatramo, kažemo da to nije Čovek. Šta mu još nedostaje povrh postojanja njegovog tela da bi postao Čovek? Koji je to dodatni deo?

 

Želja za primanjem u životinjama i zverima je jednostavna želja: želja za hranom, seksom, porodicom, čoporom i svim drugim što pripada telu i što razvija ove želje. Isto tako je i sa ljudima. Da ljudi žive u džungli bez ikakvog ljudskog okruženja, oni bi želeli isto to. A to je ono što je telesno a ne ljudsko.

 

Ljudske želje razvijaju se jedino kroz društvo. Želja za bogatstvom, čašću, dominacijom, a zatim i želja za znanjem, već zavise od razvoja čoveka unutar društva. A unutar društva, to već ima veze sa ljudskim, jer ljudi treba da isprave sebe do tačke povezanosti sa ostalim dušama u sistemu Adam Harišon. Ali kada govorimo o pojedinačnoj duši i kakva je ona, ne uzimajući u obzir njenu povezanost sa drugim dušama, ona ima samo želje poput životinje: hrana, seks, porodica ili čopor.

 

Ovo je značenje stiha „… i udahnuo je u njegove nozdrve dah života (Nišmat haim)” što je generalna forma primanja odgovarajuća za ljude (svojstvena ljudskom rodu). A reč Nišmat (udahnuo) dolazi od reči Samin, „predao mu je zemlju”, to jeste „vrednost”. (Izvorno značenje reči „dah” (duša) razume se iz stiha (Jov, 33:4): „Duh Boga je načinio mene, i dah Nišma Svemogućeg je meni dao život”, i vidi komentar MALBIM*). A reč Nešama (duša) ima istu sintaksu kao i reč Nifkad (nedostaje/odsutan), kao i reč Ne’ešam (optužen), i Ne’ešama (ženski rod od Ne’ešam).

 

*MALBIM – skraćenica imena Rabi Meir Leibuš ben Yehiel Mihel Vaiser

 

I, značenje reči „… i udahnuo je u njegove nozdrve” jeste to da On uliva dušu (Nešama) unutar njega i to da ceni (vrednuje) život koji je skup svih formi koje su vredne da budu primljene u njegovu želju za primanjem. Tada ta sila, što je želja za primanjem ugrađena u njegove molekule, nalazi mesto u koje može da se odene i deluje, a to su one forme primanja koje je on dobio od Stvoritelja. I, ovo delovanje se naziva „život”, kao što smo prethodno objasnili.

 

I, stih se završava sa „… i čovek je postao živa duša”. Ovo znači da budući da je želja za primanjem počela da deluje u skladu sa merom tih formi primanja, život se odmah manifestovao u čoveku i on je „postao živa duša”. Međutim, pre postignuća ovih formi primanja, iako je sila želje za primanjem utisnuta u njega, čovek se još razmatra za mrtvo telo, bez života, jer ne postoji mesto u kojem (ta sila) želja za primanjem može da se pojavi i manifestuje u akciji.

 

Kao što smo prethodno videli, iako je esencija čoveka jedino želja za primanjem, ona se ipak razmatra za polovinu celine, jer ona (želja za primanjem) mora da se odene u stvarnost koja je pred čovekom. Iz tog razloga, ona (želja za primanjem) i slika onoga što ona prima, zajedno grade celinu jer u suprotnom ona (želja za primanjem) ne bi mogla da postoji čak ni na tren.

 

Otuda, kada je mašina tela na svom vrhuncu, kada čovek dođe u srednje godine, njegov ego, onaj koji je utisnut u njega rođenjem, dostiže nivo potpune veličine. Iz tog razloga, on unutar sebe oseća veliku i snažnu želju za primanjem. Drugim rečima, on žudi za velikim bogatstvom i čašću, i za svime što dolazi pred njegove oči. To je tako zarad postizanja perfekcije i održivosti čovekovog ega, koji privlači sebi sve moguće forme i koncepte u koje se odeva i sebe održava kroz njih.

 

Ali, kada prođe polovina čovekovog života, počinju dani opadanja koji su, po onome što sadrže, dani njegovog umiranja, jer čovek ne umire odjednom, kao što ni konačnu formu svog života ne prima u jednom trenu. Umesto toga, njegova sveća, to jeste njegov ego, bledi i umire malo-pomalo, i zajedno sa tim umiru i slike posedovanja koje on želi da primi.

 

Čovek počinje da se odriče mnogih imetaka o kojima je sanjao u mladosti, i postepeno se odriče i važnih imetaka u skladu sa opadanjem svog ega tokom godina. Naposletku, u njegovoj dubokoj starosti, kada senka smrti lebdi nad čitavim njegovim bićem, čovek se nalazi u „vremenu u kojem nema zahteva” jer je njegova želja za primanjem – njegov ego – usahnula. I ostaje, skrivena oku, samo mala iskra odevena u neki posed. Tako, tada ne postoji zahtev ili nada za ikakvom slikom primanja.

 

Tako smo dokazali da želja za primanjem, zajedno sa slikom objekata za koje se očekuje da budu primljeni, jesu jedna i ista stvar (jedna celina). Njihova manifestacija je jednaka (oni se manifestuju na jednak način), njihova veličina je jednaka, kao što je i dužina njihovih života jednaka.

 

Međutim, u vreme opadanja (zalaska) života, postoji značajna razlika u formi odricanja (od primanja). To odricanje nije rezultat zasićenja, kao kod osobe koja se odriče hrane kada je sita, već je rezultat očaja. Drugim rečima, kada ego počne da umire u danima opadanja, pojedinac oseća svoju sopstvenu slabost i dolazeću smrt. Zbog toga se on predaje i odustaje od snova i nada iz svoje mladosti.

 

Pažljivo posmatrajte razliku između odricanja koje smo naveli i odricanja usled zasićenosti (zadovoljenje želje), koje ne uzrokuje žaljenje i ne može da se nazove „delimična smrt”, već je poput radnika koji je završio svoj rad. Zaista, odricanje usled očaja je ispunjeno bolom i tugom, zbog čega se može nazvati „delimična smrt”.

 

 

SLOBODA OD ANĐELA SMRTI

 

Sada, nakon svega što smo naučili, otkrivamo način istinskog razumevanja reči naših mudraca kada su rekli: „‘Harut (uklesano) na pločama’ ne izgovara se Harut već Herut (sloboda), jer oni su oslobođeni od anđela smrti”.

 

Objašnjeno je u člancima Matan Tora i Arvut da su oni, pre davanja Tore, prihvatili da svako lično posedovanje odbace do mere izražene rečima „kraljevstvo sveštenika”, i da su prihvatili svrhu čitavog stvaranja, što je prionuti uz Njega u jednakosti forme sa Njim, to jeste, kao što On daje i ne prima, oni, takođe, daju i ne primaju. Ovo je poslednji stepen Dvekut, izražen rečima „sveta nacija”, kao što je napisano na kraju članka Arvut*.

 

*Tako, vidimo da je u vezi sa formom rada, koja je izražena rečima „kraljevstvo sveštenika”, Mojsiju rečeno: „ništa manje”. A o tome da se ne bude potpuno jasan u vezi sa merom nagrade, izraženoj rečima „sveta nacija”, Mojsiju je rečeno: „ništa više”.

 

Već sam vas doveo do toga da razumete da čovekova esencija, što je njegov egoizam, definisana kao želja za primanjem, jeste samo polovina, i može da postoji jedino kada je odevena u neku sliku posedovanja ili u nadu za posedovanjem. Jedino tada je naša materija kompletna i može da se nazove „čovekova esencija”.

 

Otuda, kada su sinovi Izraela bili nagrađeni potpunim Dvekut tokom te svete prilike, njihove posude primanja su se potpuno ispraznile od svakog zemaljskog posedovanja, i oni su prionuli uz Njega u jednakosti forme. To znači da oni nisu imali nikakvu želju za ikakvim posedovanjem za sebe, već je želja postojala jedino u meri u kojoj su time mogli da daju zadovoljenje, da bi njihov Stvoritelj mogao da bude time naslađen.

 

I, budući da se njihova želja za primanjem odenula u sliku ovakvog objekta (u formu ovakvog primanja), tim odevanjem su se želja za primanjem i slika objekta povezale i u potpunosti sjedinile u jednu celinu. Otuda su oni (sinovi Izraela) bili sigurno oslobođeni od anđela smrti, jer smrt neizbežno jeste odsustvo postojanja i negacija postojanja bilo čega. Jer, ukoliko ima ijedne iskre koja hoće da postoji jedino zarad sopstvenog zadovoljenja, moguće je reći da ta iskra (takva želja) ne postoji, jer je iščezla i umrla.

 

Međutim, ukoliko u čoveku nema takve iskre, već su se sve iskre njegove esencije (egoizam) odenule u formu davanja zadovoljenja svom Stvoritelju, tada nema ni iščezavanja ni umiranja. Jer, čak i tada kada je telo poništeno, ono je poništeno jedino u odnosu na primanje za sebe, u koje se želja za primanjem odeva, i bez kojeg ne može da postoji.

 

Međutim, kada čovek postigne svrhu stvaranja i Stvoritelj ima zadovoljenje iz toga što je Njegova volja izvršena, čovekova esencija se odeva u „zadovoljiti Njega”, i on biva nagrađen kompletnom večnošću, poput Njega. Otuda, on je nagrađen time da je oslobođen od anđela smrti. Ovo je značenje reči iz Midraš (Midraš Raba, Šemot, 41): „Sloboda od anđela smrti”, i iz Mišna (Midraš Raba, Šemot, 41): „Harut (uklesan) na pločama ne izgovara se kao Harut (uklesan) već kao Herut (sloboda), jer niko nije slobodan, osim onih koji se angažuju u učenju Tore”.

 

Link – The Freedom


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.