уторак, 29. август 2023.

Šamati 97: OTPACI SA GUMNA I IZ VINARIJE


Otpaci sa gumna i iz vinarije 

Čuo sam 1948. godine
Jehuda Leib Ha-Levi Ašlag (Baal HaSulam)

Goren” (gumno), u duhovnom, označava oskudicu dobrih djela, kada čovjek prvenstveno osjeća razabiranje Gronot (grla, što je slično Ger’onot – manjkavosti) u svom odnosu prema Stvoritelju. To je razlog iz kojeg on izvršava manje dobrih djela. Nakon toga, on dolazi u stanje Yekev (vinarija), što je „… koji kalja ime Gospoda …” 

Sukot se razmatra za radost, što se razmatra za „Gevurot koji se raduju”, što je pokajanje iz ljubavi, kada grijesi za njega postaju   zasluge. Tada čak i „gumno” i „vinarija” ulaze u Keduša. Otuda, osnovno razabiranje Sukot je Isak (lijeva linija), mada svi bivaju uključeni  u njega  (a Pesah se razmatra za ljubav, što je desna). 

Ovo je značenje za: „Avraam je rodio Isaka”. Jer, koncept „otac i sin” je uzrok i posljedica, razlog i rezultat. I, da nije prvo postojalo razabiranje Avraam, što je desna, ne bi moglo da postoji ni  razabiranje Isak, što je lijeva. Ali, lijeva se uključuje u desnu, kao što je napisano:  „Jer Ti si otac naš”. 

I Avraam je rekao: „… neka se iskorijene da se posveti Ime Tvoje”. I Jakov je isto tako rekao da to znači da će grijesi biti uništeni pred svetošću Tvog Imena. I ukoliko tako ostane, tada postoji prekid u sredini. To znači da su ti grijesi, koji postoje unutar skupa Izrael, poput prekida unutar Keduša. 

Međutim, Isak je rekao: „… pola je na meni, a pola na Tebi” (Šabat 89), to jeste dio što su grijesi i dio što su Micvot, što znači da će i jedni i drugi ući u Keduša. To je moguće jedino kroz pokajanje iz ljubavi, kada za njega grijesi postaju poput zasluga. U tom stanju nema prekida, kao što je napisano: „... neka ne bude prekida … ni plača”, već se sve ispravlja za Keduša.

I ovo je značenje za riječi naših mudraca: „Balega i magarci Isakovi veći su od srebra i zlata Avimelehovog”. Balega je nešto nevažno, bezvrijedno, to jeste služenje se razmatra za balegu. Nakon toga dolazi stanje odvojenosti. Zbog toga što čovjek ne cijeni svoj rad, on pada u odvojenost. Ovo se naziva „balega i magarci Isakovi”. A budući da je Isak sve ispravio kroz formu pokajanja iz ljubavi, i njegovi grijesi su postali zasluge, dobici koji su njemu došli kroz balegu i magarce veći su od „srebra i zlata Avimelehovog”. 

Njegov Kesef (novac/srebro) označava Kisufim (žudnja) za Stvoriteljem. A Zahav (zlato) dolazi od riječi Ze Hav (daj to), i označava žudnju za Torom, za postizanjem Tore. A budući da je Isak ispravio sve, to jeste postigao pokajanje iz ljubavi, njemu se grijesi računaju za zasluge. I tada je on bogat u svakom smislu, jer kada je u pitanju držanje Micvot ne može se držati više od 613 Micvot, ali prestupa i grehova ima bezbroj. I zbog toga je Isak postao bogat, kao što je napisano: „I nađe stotinu kapija” (Postanje 26:12), to jeste stopostotno je pripadao Keduša, bez ikakvih otpadaka, jer i ti otpaci su takođe bili ispravljeni u njemu. 

Zbog toga se krov za Suka pravi od otpadaka sa gumna i iz vinarije (ili kao što su naši mudraci rekli: Mojsije je postao bogat od otpadaka). Otuda, praznik Sukot se uglavnom naziva po Isaku, a Isak je „Gevurot koji se raduju”, i Sukot se isto tako naziva i po Mojsiju.

Link - Waste of Barn and Winery


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.