Uslušano 1. Elula
5. septembar, 1948. godine
Jehuda Leib Ha-Levi Ašlag (Baal HaSulam)
Postoje po dva razabiranja i u Tori i u radu. Prvo razabiranje je razabiranje straha, a drugo je razabiranje ljubavi.
Tora
se naziva stanje cjelovitosti, i mi tada ne govorimo o radu, to jeste o stanju
u kojem se nalazimo, već govorimo o samoj Tori.
Razabiranje
koje se naziva ljubav jeste stanje kada čovjek ima želju i žudi za tim da zna
puteve Stvoritelja i Njegova skrivena blaga, i da bi to postigao on ulaže svaki
napor i trud. Sve što je dobio tokom učenja Tore on razmatra kao da je dobio
nešto neprocjenjivo. Tako, u skladu sa tim koliko cijeni važnost Tore on
postepeno i sam raste, i njemu se polako otkrivaju tajne Tore u skladu sa
njegovim trudom.
Razabiranje
koje se naziva strah je stanje kada čovjek hoće da bude sluga Stvoritelju. Jer,
„onaj koji ne zna zapovjesti Višeg, kako može da služi Njemu?"; i on se
nalazi u strahu i brine jer ne zna kako da služi Stvoritelju. A, kada uči na
ovaj način, on svaki put nalazi okus u Tori i može da ga koristi, i uzdignut je
i ushićen u skladu sa tim koliko cijeni važnost toga što mu je dato nešto u
Tori. I, ukoliko pojedinac istraje na ovom putu, njemu se postepeno otkrivaju
tajne Tore.
Ovdje
postoji razlika između spoljašnjih učenja i mudrosti Tore: kod spoljašnjih
učenja egzaltacija umanjuje razum, jer je emocija suprotna razumu. Otuda,
egzaltacija umanjuje razumevanje intelektom.
Suprotno
je u mudrosti Tore gdje je ushićenje esencija, poput toga kao što je i razum
esencija. To je tako zato što je Tora život, kao što je napisano: „Mudrost daje
život onome koji je ima", jer mudrost i život su jedno isto.
Otuda,
kao što se mudrost otkriva u umu, tako se mudrost otkriva i u osjećanju, budući da Svjetlost života
ispunjava sve organe. (Zbog toga je neophodno da čovjek neprekidno pazi na to
da crpi ushićenje iz mudrosti Tore, jer upravo u ushićenju postoji velika
razlika između spoljašnjeg učenja i mudrosti Tore).
Isto
tako je i u radu. Rad se razmatra za lijevu liniju, to jeste razmatra se za
primanje. Kada je u pitanju primanje,
čovjek hoće da primi zato što osjeća nedostatak, a nedostatak se razabira kroz
tri razabiranja:
Svaki
osjećaj nedostatka razmatra se za želju da se zadovolji nedostatak; otuda se to
razmatra za primanje i lijevu liniju.
A,
Tora je stanje kada čovjek radi ne zbog toga što osjeća nedostatak koji je
neophodno ispraviti, već zato što hoće da daje zadovoljenje svom Tvorcu (kroz
molitvu, veličanje i zahvalnost). A, kada se čovjek angažuje na način da osjeća
sebe u cjelovitosti i ne vidi nikakav nedostatak u svijetu – to se naziva Tora.
Međutim, ukoliko se čovjek angažuje dok osjeća nedostatak, to se naziva „rad”.
Kada
je u pitanju rad treba da načinimo dva razabiranja iz kojih rad ishodi:
1)
iz ljubavi prema Stvoritelju, iz želje za prianjanjem uz Stvoritelja, kada
čovjek osjeća da je to mjesto gdje može
da otkrije mjeru ljubavi koju osjeća i ljubav Stvoritelja.
2) iz straha, kada čovjek ima strah Stvoritelja.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.