Neophodno je da razumijemo:
1. u vezi sa tri anđela koja su došla da posjete Avraama tokom obrezanja,
2. u vezi sa tim da je Stvoritelj došao da ga posjeti i onim što mu je Stvoritelj rekao tokom posjete,
3. da su naši mudraci rekli da posjetilac uzima šezdeseti dio bolesti,
4. u vezi sa odvajanjem od Lota,
5. u vezi sa uništenjem Sodome i Gomore,
6. u vezi sa Avraamovim zahtjevom da se Sodoma ne uništi,
7. u vezi sa Lotovom ženom koja je pogledala iza sebe i bila pretvorena u stub soli,
8. u vezi sa tim da su Šimon i Levi prevarili narod Sihemov u vezi sa obrezanjem, kada su rekli: „… jer je to sramota za nas”,
9. u vezi sa dva odvajanja koja su potekla od Lota, i koja su ispravljena u danima Davida i Solomona, a koja su suprotna jedno drugom.
Da bismo razumijeli prethodno navedeno, prvo treba reći da znamo to da u svemu razabiramo Olam (svijet), Šana (godina) i Nefeš (duša). Otuda se i na obrezanje, što je sklapanje saveza kože, primjenjuje pitanje Olam, Šana, Nefeš. (Postoje četiri saveza sa Stvoriteljem: savez očiju, savez jezika, savez srca i savez kože. I savez kože (obrezanje) uključuje sve).
Koža, što se razmatra za kožicu, je Behina Dalet (Faza četiri), i kožica treba da se odstrani i stavi na svoje mjesto, to jeste u prašinu, i to se razmatra za „Malhut na svom mjestu”, to jeste spuštanje Malhut u stanje prašine.
Ovo proizlazi iz riječi: „Abba (otac) daje bijelo”, što znači da spušta Malhut kroz sva trideset dva puta* na njeno mjesto. I nalazimo da Sefirot postaju bijele, pročišćene od Aviut od Malhut, od kvaliteta suda koji je bio u njima, budući da je do razbijanja došlo zbog Malhut.
Nakon toga, Ima (majka) daje crveno, kada ona primi Malhut koja je oslađena u Bina, koja se naziva „zemlja” a ne „prašina”. To je tako jer u Malhut imamo dva razabiranja: 1) zemlja 2) prašina.
Zemlja je Malhut koja je oslađena u Bina, i naziva se „Malhut koja se uzdigla do Bina”. Prašina se naziva „Malhut na mjestu Malhut”, što je Midat ha Din (kvalitet suda).
Kada je Avraam trebalo da rodi Isaka, koji se razmatra za čitav Izrael, morao je da se pročisti kroz obrezanje (Brit Mila) da bi Izrael bio rođen pročišćen (od želje za primanjem).
Brit Mila u odnosu na razabiranje Nefeš (duša) naziva se „obrezanje” i odnosi se na to da se kožica odstrani i baci na mjesto prašine.
Brit Mila (obrezanje) u odnosu na razabiranje Olam (svijet) naziva se „uništenje Sodome i Gomore”.
Hitkalelut (miješanje/integracija) duša u svijetu (svijet znači Hitkalelut mnogih duša) naziva se „Lot”, a obrezanje u svijetu naziva se „uništenje Sodome”. Iscjeljenje bola od obrezanja naziva se „spasenje Lota”. Lot dolazi od riječi „prokleta zemlja”, koja se naziva Behina Dalet.
Potrebno je da znamo da, kada je čovjek nagrađen sa Dvekut uz Stvoritelja, kada on ima jednakost forme i njegova jedina želja je da daje i ne primi ništa za sebe, on dolazi u stanje gdje nema prostor za rad. To je zbog toga što njemu nije potrebno ništa za sebe, a što se tiče Stvoritelja, on vidi da Stvoritelj nema nedostatak. Otuda, on ostaje kao da je zamrznut, bez rada. To njemu uzrokuje veliki bol usled obrezanja, budući da mu je obrezanje davalo prostor za rad, jer je obrezanje otklanjanje želje za primanjem za sebe.
Slijedi da uklanjanjem želje za primanjem, kada ona više ne upravlja čovjekom, on više nema šta da doda svom radu. Za ovo postoji ispravka: čak i nakon što je čovjek nagrađen time da bude obrezan od želje za primanjem za sebe, u njemu i dalje ostaju iskre Behina Dalet, i one takođe čekaju ispravku. A one se ispravljaju privlačenjem Svjetlosti Gadlut (veliko stanje/odraslost), i tako čovjek ima prostor za rad.
I to je značenje da je praotac Avraam osjetio bol nakon obrezanja i Stvoritelj je došao da ga posjeti. Ovo, takođe, znači da ga je anđeo Rafailo izliječio od tog bola (i kada govorimo o četiri anđela, ne može da se kaže da je redosljed takav da je Mihailo desno, Gavrilo lijevo, Urilo ispred, a da je iza – što je Malhut i što ukazuje na zapad – Rafailo, zato što on liječi Malhut nakon uklanjanja kožice, tako da i dalje bude prostora za rad).
I drugi anđeo je došao da uništi Sodomu. To znači da se uklanjanje kožice u kvalitetu Nefeš naziva „obrezanje”, a u kvalitetu Olam, to se naziva „uništenje Sodome”. I budući da nakon odsijecanja kožice ostaje bol koji je potrebno iscijeliti, isto tako i poslije uništenja Sodome nastaje bol, koji se naziva „odvajanje”. Njihovo iscjeljenje se naziva „spasenje Lota" i iscjeljenjem oni u budućnosti daju „dva dobra odvajanja".
Naizgled je teško razumjeti ono što se naziva „dobro odvajanje”. Ako je odvajanje, kako ono može biti dobro? Kao što je rečeno, nakon odstranjenja kožice nastaje bol. To je posljedica toga što čovjek nema prostor za rad. A ova odvajanja, iskre koje ostaju od Behina Dalet, daju čovjeku prostor za rad jer on treba da ih ispravi.
Iskre nije moguće ispraviti prije nego što se ukloni kožica, budući da je prvo neophodno da se 288 Nicocin (iskre) uzdignu i isprave. Nakon toga, ispravljaju se 32 iskre koje se nazivaju „kameno srce”. Otuda, prvo mora da se potpuno ukloni kožica, i tu je neophodno da postoji tajna, što znači da čovjek to ne treba da zna unaprijed, jer one treba da ostanu u formi Rešimo (sjećanje). I ovo je objašnjenje koncepta Sod (tajna): kroz ispravku „obrezanje”, što je odvajanje Jesod (temelj), to jeste odvajanje (otkivanje) Jud (prvo slovo u Jesod). Tada Sod postaje Jesod.
Ovo je značenje toga da je taj isti anđeo Rafailo kasnije otišao da spasе Lota zarad „dobrih odvajanja”. Ovo je značenje riječi Ruta i Noemi, koje se razmatraju za um i srce. Ruta potiče od riječi Re'uia (dostojan), kada se Alef ne izgovara. A Noemi je od riječi Noam (prijatnost), nešto što je prijatno srcu, što potom oslađuju David i Solomon.
Međutim, prethodno je anđeo rekao: „ne gledaj iza sebe”, budući da je „Lot” Behina Dalet, mada je ona i dalje povezana sa Avraamom. Međutim, „iza sebe”, iza Behina Dalet, postoji samo sirova Behina Dalet, bez oslađivanja. Ovo je značenje za velika morska čudovišta, za koje su naši mudraci rekli da su Levijatan (kit) i njegova žena. I (Stvoritelj) je ubio Nukva i osolio je za pravednike koji će doći u budućnosti. Budućnost je ono što je nakon svih ispravki.
Ovo je značenje za Lotovu ženu koja gleda iza sebe, kao što je napisano: „Ali njegova žena se okrenula, i pretvorila u stub soli”. Međutim, prvo ona treba da bude ubijena, što je uništenje Sodome. Ali Lot, koji se razmatra da je Levijatan (veza između Behina Dalet i Avraama) morao je da bude spasen.
Ovo objašnjava pitanje koje se nameće: kako je mogao anđeo koji je izliječio Avraama da spase Lota? Naposletku, postoji pravilo: jedan anđeo ne izvršava dvije misije. Međutim, to je jedna ista misija, budući da je potrebno da ostane Rešimo od Behina Dalet. Ali to mora da bude tajna. To jeste, dok čovjek sebe ne obreže, on o tome ne treba ništa da zna, umjesto toga ona treba da bude ubijena. I Stvoritelj je nju pretvorio u stub soli za pravednike koji će doći u budućnosti, kada Sod postaje Jesod.
Ovo je značenje za svađu između pastira Avraamovog stada i pastira Lotovog stada (Mikne (stado) označava Kinjanim (duhovna posjedovanja)). To je zato što su Avraamova stada bila neophodna da se poveća kvalitet Avraam, što je kvalitet vjere. Ovo znači da je time stekao veću snagu da ide iznad razuma, jer je vidio da čovjek postiže sva posjedovanja precizno putem vjere iznad razuma. Slijedi da je razlog iz kojeg je želio posjedovanja bio taj što ta posjedovanja svjedoče o putu koji se naziva „vjera iznad razuma”, što je istinit put. Dokaz za to je da, budući da su mu duhovna posjedovanja data od Gore, on kroz posjedovanja ulaže napor da ide jedino putem vjere iznad razuma.
Otuda, on hoće duhovna posjedovanja, ali ne zbog toga što su duhovna posjedovanja veliki stepeni i postignuća. To znači da nije da on vjeruje u Stvoritelja zbog toga da kroz vjeru postigne velika postignuća, već su mu velika postignuća potrebna da zna da li on ide putem istine. Tako, i posle svih stanja Gadlut, on hoće da ide specifično putem vjere, jer jedino kroz to on vidi da nešto radi.
Međutim, jedina namjera pastira Lotovog stada bila je da steknu velika posjedovanja i postignuća. Ovo se naziva „uvećanje svojstva Lot”. Lot se naziva „prokleta zemlja”, što je čovjekova želja za primanjem, nazvana Behina Dalet, bilo da je u umu ili u srcu. Zbog toga je Avraam rekao: „Molim te, odvoj se od mene”, što znači da će se Behina Dalet odvojiti od njega, na nivou sva tri razabiranja: Olam-Šana-Nefeš (svijet-godina-duša).
Ovo je značenje za uklanjanje kožice. Uklanjanje Behina Dalet u Nefeš naziva se „obrezanje”. U Behina Olam, uklanjanje kožice naziva se „uništenje Sodome”; a u Behina Šana, to je Hitkalelut mnogih duša, i naziva se Šana (godina). Ovo označava odvajanje svojstva Lot, a Lot dolazi od riječi „prokletstvo“, što se naziva „prokleta zemlja”.
Otuda, Avraam je rekao Lotu: „Molim te, odvoj se od mene”, jer Lot je ipak bio Haranov sin, što upućuje na drugo ograničenje, koje se naziva „rijeka koja teče iz Edena da bi natapala vrt”. I postoji razabiranje „preko rijeke”, što je sa druge strane rijeke, što označava Cimcum Alef. Postoji razlika između Cimcum Alef i Cimcum Bet. U Cimcum Alef, Dinim (sudovi) stoje ispod svih Sefirot Keduša, budući da su se pojavili na početku, po redosljedu spuštanja svjetova. Međutim, u Cimcum Bet, oni su se podigli na mjesto Keduša i već imaju hvat u Keduša. Otuda, u ovom pogledu situacija je lošija nego što je bila u Cimcum Alef; oni se ne šire dalje.
„Zemlja Hananska” je u vezi sa Cimcum Bet, i označava veoma loša svojstva jer se kače za Keduša. Zato je o njima napisano: „… ne ostavi u životu nijednu dušu živu”. Međutim, kvalitet Lot, Behina Dalet, mora biti sačuvan. Otuda, tri anđela su došla kao jedan: jedan za blagoslov sjemena, što se razmatra za čitav Izrael, ukazujući takođe na umnožavanje u Tori, to jeste otkrivanje tajni Tore, što se naziva Banim (sinovi), od reči Havana (razumijevanje).
Sve ovo je moguće postići tek nakon ispravke koja se naziva obrezanje. Ovo je značenje za riječi Stvoritelja: „Da li da sakrijem od Avraama ono što činim?” Avraam se bojao uništenja Sodome, da ne izgubi sve posude primanja. Zato je rekao: „Možda u gradu ima pedeset pravednika?” jer potpuni Parcuf je 50 stepena. A nakon toga je upitao: „Možda ima četrdeset pet pravednika?“ što znači Aviut Behina Gimel, što je 40, i Dalet de Hitlabšut (odjeća), što je VAK, pola stepena, pet Sefirot itd. Na kraju, on je pitao: „Možda ima deset pravednika?“ što znači stepen Malhut, što je samo 10. Otuda, kada je Avraam vidio da odatle čak ni stepen Malhut nije mogao da se pojavi, on se saglasio sa uništenjem Sodome.
Proizlazi da kada je Stvoritelj došao da posjeti Avraama, on (Avraam) je Njega molio za Sodomu, kao što je napisano „njihova vika“, što znači da su potpuno bili uronjeni u želju za primanjem. I, „… da li sve ... a ako nije tako, Ja ću to znati"*. To znači da ukoliko u njima postoji razabiranje svojstva davanja, On će to znati. Ovde se radi o povezanosti, i to znači da će ih Stvoritelj pripojiti Keduša. Budući da je i Avraam video da od njih neće doći ništa dobro, saglasio se sa uništenjem Sodome.
Ovo je razlog zašto je, nakon Lotovog odvajanja od Avraama, napisano: „(on) je preselio svoje šatore do Sodome”, što je mjesto gdje obitava želja za primanjem za sebe. Ali jedino u zemlji Izrael.
Međutim, sa druge strane rijeke, što je Cimcum Alef, gdje vlada Behina Dalet, ne postoji mjesto za rad. To je zato što ona (Behina Dalet na svom mjestu vlada i prevladava, i jedino u zemlji Izrael, koja se nalazi pod Cimcum Bet, je sav rad. Ovo je značenje Avraamovog imena: „Stvoren slovom Hey” (Be Hey Bera'am). To znači da se Jud iz Sarai podelilo na dva Hey — niže Hey (Malhut) i više Hey (Bina) — gdje je Avraam uzeo formu Hitkalelut nižeg Hey sa višim Hey.
Sada možemo da razumijemo priču o Šimonu i Leviju koji su prevarili stanovnike Sihema. Budući da je Sihem (sin Emora, gradonačelnika Sihema) želeo Dinu, jer je sva njegova namjera bila želja za primanjem, oni (Šimon i Levi) su rekli da svi stanovnici Sihema moraju da budu obrezani, to jeste da ponište posude za primanje. Budući da je njihova jedina namjera bila želja za primanjem, oni su obrezanjem bili ubijeni, jer su izgubili želju za primanjem kroz obrezanje, što se za njih razmatra za smrt.
Slijedi da su oni sami sebe prevarili, budući da je sva njihova namjera bila usmjerena na Dinu, sestru Šimona i Levija. Mislili su da mogu da prime Dinu u posude primanja. Međutim, nakon što su bili obrezani, i zatim htjeli da prime Dinu, mogli su da koriste jedino posude davanja, jer su posude primanja izgubili obrezanjem. Ali, budući da im je nedostajala iskra davanja, jer je Sihem bio sin Hamorov, koji ne zna za drugo osim za posude primanja, oni nisu mogli da prime Dinu u posude davanja, budući da je to protiv njihovog korjena, jer je njihov korjen jedino Hamor, to jeste želja za primanjem. Tako, oni su ostali prazni, i nisu primili nigdje. Ovo se razmatra za to da su Šimon i Levi uzrokovali njihovu (stanovnici Sihema) smrt. Ali zapravo, to je bila njihova sopstvena greška, i nisu Šimon i Levi bili krivi za to.
Ovo je značenje riječi naših mudraca: „Ako sretneš tog podlaca dovuci ga u Bejt-Midraš (to jeste u učionicu, da uči)”. Treba da razumijemo šta znači „ako sretneš”. To znači da se podlac, to jeste želja za primanjem, ne sreće uvijek. To jeste, ne razmatraju svi svoju želju za primanjem za „podlaca”. Međutim, ukoliko neko svoju želju za primanjem osjeća kao podlaca i želi da je se oslobodi, o tome je napisano: „Neka čovjeka uvijek pokreće njegova dobra inklinacija, a ne zla inklinacija. Ako u tome on uspije, dobro je, a ako ne, neka se angažuje u Tori, a ako to ne pomogne, neka čita molitvu ‘Čuj, o, Izrael’ (Šma Izrael), a ako ni to ne pomogne, podsjeti ga o danu smrti” (Berahot, deo 5). U tom stanju, postoje tri savjeta, i nije dovoljan samo jedan bez ostala dva.
Sada možemo da razumijemo pitanje kojim se završava Gemara: ako prvi savjet — „dovuci ga u Bejt-Midraš” — ne pomogne, onda „neka čita molitvu Šma Izrael”. A ukoliko ni to ne pomogne, „podsjeti ga o danu smrti”. Tako, zašto su mu potrebna prva dva savjeta ukoliko on sumnja da će mu pomoći? Zašto ne bi odmah poslušao poslednji savjet, to jeste „podsjeti ga o danu smrti”? On (Baal HaSulam) odgovara da to ne znači da će jedan savjet pomoći, već da su za to potrebna sva tri savjeta zajedno.
A ovo znači:
1. Dovuci ga u Bejt-Midraš, što znači ka Tori.
2. Neka čita molitvu Šma Izrael*, što upućuje na Stvoritelja i Dvekut uz Stvoritelja.
3. Podsjeti ga o danu smrti. To upućuje na predanost duše, što se razmatra za Izrael, koji se upoređuje sa golubicom koja ispruža svoj vrat (pred žrtvenim nožem).
Drugim riječima, sva tri savjeta su ujedinjena u jedinstvo, što se naziva „Tora, Izrael i Stvoritelj su jedno”.
Čovjek može da primi pomoć od rava (velika osoba/učitelj) za kvalitet Tore i čitanje Šma. Međutim, za kvalitet Izrael, što je obrezanje, i što je predanost, čovjek mora da radi sam. Iako za to postoji pomoć od Gore, kao što su naši mudraci rekli: „I Ja ću načiniti savez sa njim”, što znači da će mu Stvoritelj pomoći, ipak čovjek je taj koji mora da započne rad. Ovo je značenje za napisano „podsjeti ga o danu smrti“. Mi uvijek treba da podsjećamo sebe i ne zaboravimo, jer je to suština čovjekovog rada.
A što se tiče Rešimot (duhovni
zapisi/sjećanja) koja treba da budu
sačuvana kroz spasenje Lota, to je zbog dva dobra odvajanja, što je značenje za
Hamana i Mordehaja. Mordehaj hoće jedino da daje; on nema potrebe da privuče
Svjetlost Gadlut. Ali Haman, koji hoće
da proguta svu Svjetlost, uzrokuje i budi u
čovjeku želju da privuče Svjetlost Gadlut.
Ipak, nakon što je već proširio Svjetlost, zabranjeno je da se ona
prima u Kelim Hamana, nazvane „posude
primanja”, već jedino u posude davanja. Ovo je značenje za ono što je napisano,
da je kralj rekao Hamanu: „… i uradi tako Mordehaju Jevrejinu”. Ovo se razmatra
za to da Svjetlost Hamana sija u posudama Mordehaja.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.