субота, 20. јануар 2024.

U SVEMU MORAMO DA VIDIMO RAZLIKU IZMEĐU SVETLOSTI I KLI


U svemu moramo da vidimo razliku između Svetlosti i Kli

Članak broj 25, Tav-Šin-Mem-Hey, 1984-1985. godina
Baruh Šalom Ha-Levi Ašlag (Rabaš) 

U svemu moramo da vidimo razliku između Svetlosti i Kli, to jeste između Stvoritelja koji je Davalac, i stvorenja koje je primalac.

I budući da nema Svetlosti bez Kli, ukoliko nema nikoga ko postiže, ko tada može da govori o tome? Otuda, mi možemo da govorimo jedino o Svetlosti koja se odeva u Kli, i to je obilje koje Davalac daje telu, što je mera utiska tela, koji dolazi iz obilja koje se uliva u Kli. Moramo da verujemo da sve što pojedinac prima u svoje telo, i korporalno i duhovno, dolazi od Njega jer znano je da u svetu ne postoji nijedna druga sila koja daje. 

Otuda, kada pojedinac počinje da ulazi u rad Stvoritelja, on mora da zahvali Stvoritelju i da veliča Stvoritelja, jer je to početak čovekovog ulaska u rad. Redosled rada počinje kao što su naši mudraci rekli: „Pojedinac treba uvek da počne s veličanjem Stvoritelja i nakon toga da moli. Odakle mi ovo znamo? Od Mojsija, kao što je napisano: ‘I ja sam molio Gospoda u to vreme’, i napisano je: ‘Bože, Ti si počeo’ i ‘nakon toga je napisano: ‘... molim Tebe, dozvoli mi da pređem, i vidim dobru zemlju… ’” (Berahot 32a).

Tako, kada pojedinac počne da zahvaljuje Stvoritelju, on Stvoritelju prvo treba da zahvali za stvaranje sveta, kao što kažemo za vreme molitve: „Blagosloven si Ti koji si rekao: 'Neka bude svet’”. I tada on počinje rad, i to do mere do koje može da zahvali Stvoritelju za stvaranje sveta. Drugim rečima, mera zahvalnosti je mera zadovoljstva. 

Ovde počinje skrutinizacija istine i laži, i ovde leži razlika između rada pojedinca i rada opšte javnosti, to jeste između onoga kome je Tora njegov zanat i onoga kome Tora nije zanat. Baal HaSulam je objasnio da rečeno: njegova Tora je njegov zanat znači to da kroz Toru on hoće da bude nagrađen time da stekne veru. A, što se tiče ljudi koji pripadaju opštoj javnosti, oni uče Toru da bi bili nagrađeni sledećim svetom, to jeste da bi primili. To nije tako sa ljudima kojima pripada onaj pojedinac koji se angažuje da bi davao.

Kada pojedinac počne da veliča Stvoritelja, postoji skrutinizacija istine i laži. To jeste, obično, kada pojedinac ima potrebu da zahvali drugoj osobi na pomoći, mera zahvalnosti je u skladu sa tim u kojoj meri mu je ta osoba pomogla. Otuda, kada pojedinac počne da zahvaljuje Stvoritelju za ono što mu je Stvoritelj dao, telo počinje da misli o dobitima koje je Stvoritelj učinio za njega, i u toj meri, u kojoj je on impresioniran dobitima koje je primio od Stvoritelja, je i njegova zahvalnost Stvoritelju. 

Prema tome, kada pojedinac kaže: „Blagosloven je On koji je rekao: ‘Neka bude svet’”, to je u vezi sa stepenom do kojeg on uživa u svetu. U to vreme telo počinje da mu pokazuje šta mu nedostaje u korporalnom i šta mu nedostaje u duhovnom, i ne dopušta mu da veliča Stvoritelja. U to vreme on ima mnogo rada, jer on tada treba da ide iznad razuma i da veruje da njemu Stvoritelj čini jedino dobro, i isto tako treba da ima i skrutinizaciju istine i laži.

Budući da je opšte Ime Stvoritelja – Dobro koje čini dobro, potrebno je mnogo rada da bi se  iznad razuma verovalo da je Stvoritelj Dobro i da čini dobro. Proizlazi da kada pojedinac počne da uspostavlja veličanje Stvoritelja, on zna za šta da moli, i time on može da ide iznad razuma. Do tada, on nije osećao nedostatak za tim da u Stvoritelja veruje iznad razuma, ali sada pojedinac kod sebe oseća nedostatak vere, i potrebno mu je da uči Toru da bi ga Svetlost u njoj reformisala. 

Proizlazi da želja pojedinca da uspostavi veličanje Stvoritelja u njemu izaziva nedostatak. I, kada on već ima nedostatak, nazvan Kli, u toj istoj meri u kojoj on ima utisak da je daleko od celovitosti, on ima i prostor za rad i potrebu za molitvom i Torom. 

Međutim, postoji i drugi nedostatak: ponekad pojedinac kada vidi svoju niskost odustaje i beži iz borbe. U to vreme, sva zadovoljstva koja prima su jedino iz toga što zaboravlja svoju situaciju, što ne razmišlja o duhovnom ili što može da spava. To je tako, ne zbog toga što u to vreme on iz spavanja izvlači nekakvo posebno zadovoljstvo, već zbog toga što se on kada spava ne seća rada. I to je njegovo zadovoljstvo, jer kad god se seti rada, telo ga odmah dovodi do očaja i osećaja niskosti.

Prema tome, pojedinac mora uvek da pazi da ne padne u očaj tada kada mu dođe patnja i kada vidi da nije u stanju da nastavi duhovni rad. Zbog toga je Baal HaSulam rekao da pojedinac treba da pazi na to kada da kritikuje sebe, i da to radi tada kada on sam odredi posebno vreme za to, a ne onda kada mu telo sugeriše da kritikuje sebe. Umesto toga, on treba da kaže telu: „Ukoliko idem linijom koja mi je data i ukoliko sam i skrenuo sa ispravne linije, ja imam posebno vreme za kritikovanje. Sada se angažujem u Tori i molitvi i siguran sam da će mi Stvoritelj pomoći kao što je pomogao svim slugama Njegovim koji hoće da idu ispravnim putem i postignu cilj zbog kojeg su stvoreni”. 

U mom prethodnom članku, i u članku broj 11 (Tav-Šin-Mem-Hey), napisao sam da mi moramo da kažemo suprotno od onoga što nam telo govori. I time ćemo razumeti pitanje i odgovor iz Zohara (Behukotai, stav 18): „’I izvršavaj ih’. On (Zohar) pita: 'Šta je, ‘I izvršavaj ih’?' Budući da je već rečeno: ‘hodaj’ i ‘drži’, zašto je rečeno i ‘izvršavaj ih’? I odgovara da pojedinac koji izvršava Micvot Tore i sledi Njegove puteve, to je kao da je načinio Njega Gore. Stvoritelj je rekao: ‘To je kao da je on načinio Mene’, i (Zohar kaže) uspostavio Njega. Otuda, ‘I izvršavaj ih’, učinite od njih zakon i naredbu”, toliko njegovim rečima. 

Ovaj odgovor izgleda veoma zbunjujuće. Kako može da se kaže da smo držanjem Tore i Micvot mi načinili Njega Gore? Uostalom, „Čitava zemlja je puna Njegove slave”, čak i pre nego što su stvorenja izvršavala Toru i Micvot. Otuda, šta znači „Kao da ste vi načinili Mene”? 

Kao što je prethodno rečeno, mi ne govorimo o Svetlosti bez Kli, jer u odnosu na koga se razmatra da postoji Svetlost? Kada postoji Kli, Kli dobija Svetlost. Prema tome, kada kažemo da je svrha stvaranja – Činiti dobro Njegovim stvorenjima ovo se odnosi jedino na to da stvorenja prime užitak i zadovoljstvo. Ovo se naziva imati Kli, a Kli postiže Njega tako što stvorenja od Stvoritelja primaju jedino užitak i zadovoljstvo. Ali kada stvorenja od Njega ne primaju užitak i zadovoljstvo, postavlja se pitanje: „U odnosu na koga postoji Ime Stvoritelja - Dobro koje čini dobro?” 

Da bi se otkrilo zajedničko Ime Stvoritelja – Dobro koje čini dobro – koje uključuje sva Njegova Imena, i da bi stvorenja od Stvoritelja primila užitak i zadovoljstvo u savršenstvu, to jeste tako da nema srama pri primanju dara, nastali su Cimcum i skrivenost, i mi ne možemo da postignemo i osetimo Dobro pre nego što postignemo posude davanja, što je jednakost forme. Proizlazi da se sve do tada Ime, Dobro koje čini dobro, ne otkriva, i to uzrokuje da stvorenja ne osećaju Stvoritelja, i ovo je razlog iz kojeg u svetu postoje zli koji ne veruju u Stvoritelja. 

Da bi Njegovo Ime bilo otkriveno svima u svetu, potrebno je da sve Kelim imaju jednakost forme. A mi posude davanja, što su Kelim jednakosti forme, možemo da postignemo jedino držanjem Tore i Micvot. То јеste, dok držimo Toru i Micvot moramo da se usmerimo da to bude u cilju uzdizanja slave Izraela izvršavanjem Tore i Micvot. 

Reč Izrael znači Jašar-El (pravo ka Stvoritelju), što je da su akcije usmerene ka Stvoritelju, a ne za sopstvenu korist. Ovo se naziva „jednakost forme”. U rečima svetog Zohara, ovo se naziva „uzdizanje Šehina (Božansko) iz prašine”; i to je tako jer se u našim očima duhovno ne ceni, na način da bismo mogli da kažemo našim telima da je velika privilegija biti u mogućnosti da služimo Stvoritelju, da bi se na taj način telo predalo i poništilo pred Keduša. Ovo je značenje za ono što sveti Zohar kaže, da kroz „hodaj prema Mojim zakonima i drži Moje zapovesti”, time „I izvršavaj ih”, znači – da ste vi načinili Mene Gore. Drugim rečima, vi ćete time načiniti da Ime Stvoritelja bude otkriveno kao Dobro koje čini dobro, što znači da će svi osećati dobro, zato što će biti nagrađeni jednakošću forme.

Link - In Every Thing We Must Discern between Light and Kli


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.