понедељак, 29. септембар 2025.

Šamati 125: ONAJ KOJI SE OSLAĐUJE NA ŠABAT

 
Onaj koji se oslađuje na Šabat

Jehuda Leib Ha-Levi Ašlag (Baal HaSulam)

Čuo sam 8. Sivana, 15. juna 1949. godine u Jerusalimu

„Onome koji se oslađuje na Šabat daju se bezgranična posjedovanja, kao što je rečeno: ‘Tada ćete uživati u Gospodu, i Ja ću vas izvesti na visine zemaljske, i hraniću vas nasljedstvom Jakova, oca vašega’ (Isaija, 58:13,14)*. A ne nasljedstvom Avraama, za koga je napisano: ‘Ustani, i prođi duž zemlje sa kraja na kraj (jer Ja sam je tebi dao)’ (Postanje, 13:17)**. I ne nasljedstvom   Isaka, za koga je napisano: ‘Boravite u ovoj zemlji i ja ću biti s vama i blagosloviću vas jer tebi i tvom potomstvu daću sve ove zemlje’ (Postanje, 26:3)***, već nasljedstvom Jakova, za koga je napisano:  I potomstvo će vam biti poput praha zemlje, vi ćete se raširiti na zapad, istok, sjever i jug… ’” (Postanje, 28:14, Šabat, 118).


*Isaija 58:14 
Tada ćeš se veseliti u Gospodu, i izvešću te na visine zemaljske, i daću ti da jedeš našljedstvo Jakova oca svojega; jer usta Gospodnja rekoše.
 
**Postanje 13:17  
Ustani, i prolazi tu zemlju u dužinu i u širinu; jer ću je tebi dati.
 
***Postanje 26:3
Сједи у тој земљи, и ја ћу бити с тобом, и благословићу те; јер ћу теби и сјемену твојему дати све ове земље, и потврдићу заклетву, којом сам се заклео Авраму оцу твојему.
 
**** Mojsijeva 28:14  
I sjemena će tvojega biti kao praha na zemlji, te ćeš se raširiti na zapad i na istok i na sjever i na jug, i svi narodi na zemlji blagosloviće se u tebi i u sjemenu tvojem. 

Ovu Gemara je teško razumjeti doslovno. Da li će svakom od Izraela biti dat čitav svijet, to jeste bezgranično posjedovanje? 

Treba da počnemo riječima naših mudraca: „U budućnosti, Stvoritelj će sunce izvući iz njegovog omotača, i ono će žariti. Time će grešnici biti kažnjeni, a pravednici iscjeljeni, kao što je napisano: ‘I, dolazi taj dan, koji žeže kao peć, i svi koji su počinili grijeh i svi koji su počinili zlo biće strnjika, i dan koji dolazi će ih spaliti, rekao je Gospod nad vojskama, i neće im ostaviti ni korijena ni grane’ (Prorok Malahija, 3:2; 4:1) – ni korijena u ovom svijetu ni grane u budućem svijetu”.  

Pravednici će njime biti iscijeljeni, kao što je rečeno: ‘A vama koji se bojite Imena Mojega zasijaće sunce pravednosti, i iscijeljenje će biti  u njegovim zracima’. I ne samo to, već će njime biti i profinjeni”. (Avoda Zara, 3:2). 

Treba da razumijemo zagonetku naših mudraca: šta je sunce, šta je njegov omotač, i odakle dolazi ta suprotnost – da zli budu kažnjeni a pravednici iscjeljeni. Isto tako, šta je: „ni korijen u ovom svijetu ni grana u sljedećem svijetu”? I šta znači rečeno: „a osim toga, još će njime biti i profinjeni?”. Trebalo je da se kaže: „njime iscjeljeni i profinjeni”? Takođe, zašto je rečeno: „a osim toga”? 

Sada možemo da razumijemo riječi naših mudraca: „Izrael se računa po mjesecu, a nacije svijeta po suncu” (Suka 29). Otuda, svjetlost sunca označava najjasnije znanje, kao što se kaže: „jasno  kao dan”, to jeste jasno kao svjetlost sunca. A, nacije svijeta, koje nijesu primile Toru i Micvot – jer napisano je da ih je Stvoritelj ponudio svim narodima i jezicima, ali nacije svijeta nisu željele da uživaju Svjetlost Tore, koja se razmatra za „mjesec”, koji prima Svjetlost Stvoritelja, što je svjetlost sunca, to jeste  generalna  Svjetlost – one ipak žude i žele da uče Ime Stvoritelja i da znaju Njega. 

Ali, Izrael se računa po mjesecu, što su Tora i Micvot, u koje se odijeva svjetlost sunca, Svjetlost Stvoritelja. Otuda, Tora  je omotač Stvoritelja. U Knjizi Zohar je napisano: „Tora i Stvoritelj su Jedno”. To jeste, Svjetlost Stvoritelja se odijeva u Toru i Micvot, i On i Njegov omotač su Jedno. I, zato Izrael se računa po mjesecu da bi kompletirali sebe kroz Toru i Micvot. I time, Izrael su nagrađeni postizanjem Stvoritelja, takođe. A, nacije svijeta ne drže Toru i Micvot, što je omotač Stvoritelja, i zato nemaju ni svjetlost sunca. 

Ovo je značenje za rečeno: „U budućnosti, Stvoritelj će izvući sunce iz njegovog omotača". I, rečeno je: „Šehina (Božansko) u nižima je potreba Višeg”, to jeste Stvoritelj vapi i  žudi  za tim. Ovo je značenje za „šest dana stvaranja”, što je rad u Tori i Micvot, jer „Sve što je Gospod stvorio, stvorio je za Njegovu slavu". I čak i rad tokom šest radnih dana je isto tako rad Stvoritelja, kao što je napisano: „On je nije stvorio da bude prazna; On je nju načinio da bude nastanjena".  Zbog toga se i naziva „omotač”.

A Šabat je svjetlost sunca, dan odmora u vječnom Životu. To jeste, Stvoritelj je priredio svijet u dva stepena:

            1. da Njegova Božanska prisutnost bude otkrivena kroz Toru i Micvot u šest dana rada.

            2. da On u svijetu bude otkriven bez Tore i Micvot. 

I to je značenje za Beito (u svoje vrijeme) i Ahišena (Ja ću ubrzati to). Nagrađen – „Ja ću ubrzati to”, što znači kroz Toru i Micvot. Nije nagrađen – „u svoje vrijeme”. To je zbog toga što evolucija stvaranja kroz povećanje patnje dovodi čovječanstvo do kraja i  iskupljenja, sve dok Gospod ne spusti Njegovu Šehina među niže. I, to se naziva „u svoje vrijeme”, evolucija tokom vremena. 

Link -  125. He Who Delights the Shabbat


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.