
Onaj koji se oslađuje na Šabat
„Onome koji se oslađuje na Šabat daju se bezgranična posjedovanja, kao što je rečeno: ‘Tada ćete uživati u Gospodu, i Ja ću vas izvesti na visine zemaljske, i hraniću vas nasljedstvom Jakova, oca vašega’ (Isaija, 58:13,14)*. A ne nasljedstvom Avraama, za koga je napisano: ‘Ustani, i prođi duž zemlje sa kraja na kraj (jer Ja sam je tebi dao)’ (Postanje, 13:17)**. I ne nasljedstvom Isaka, za koga je napisano: ‘Boravite u ovoj zemlji i ja ću biti s vama i blagosloviću vas jer tebi i tvom potomstvu daću sve ove zemlje’ (Postanje, 26:3)***, već nasljedstvom Jakova, za koga je napisano: ‘I potomstvo će vam biti poput praha zemlje, vi ćete se raširiti na zapad, istok, sjever i jug… ’” (Postanje, 28:14, Šabat, 118).
Tada ćeš se veseliti u Gospodu, i izvešću te na visine zemaljske, i daću ti da jedeš našljedstvo Jakova oca svojega; jer usta Gospodnja rekoše.
Ustani, i prolazi tu zemlju u dužinu i u širinu; jer ću je tebi dati.
Сједи у тој земљи, и ја ћу бити с тобом, и благословићу те; јер ћу теби и сјемену твојему дати све ове земље, и потврдићу заклетву, којом сам се заклео Авраму оцу твојему.
Ovu Gemara je teško razumjeti doslovno. Da li će svakom od Izraela biti dat čitav svijet, to jeste bezgranično posjedovanje?
Treba da počnemo riječima naših mudraca: „U budućnosti, Stvoritelj će sunce izvući iz njegovog omotača, i ono će žariti. Time će grešnici biti kažnjeni, a pravednici iscjeljeni, kao što je napisano: ‘I, dolazi taj dan, koji žeže kao peć, i svi koji su počinili grijeh i svi koji su počinili zlo biće strnjika, i dan koji dolazi će ih spaliti, rekao je Gospod nad vojskama, i neće im ostaviti ni korijena ni grane’ (Prorok Malahija, 3:2; 4:1) – ni korijena u ovom svijetu ni grane u budućem svijetu”.
Pravednici će njime biti iscijeljeni, kao što je rečeno: ‘A vama koji se bojite Imena Mojega zasijaće sunce pravednosti, i iscijeljenje će biti u njegovim zracima’. I ne samo to, već će njime biti i profinjeni”. (Avoda Zara, 3:2).
Treba da razumijemo zagonetku naših mudraca: šta je sunce, šta je njegov omotač, i odakle dolazi ta suprotnost – da zli budu kažnjeni a pravednici iscjeljeni. Isto tako, šta je: „ni korijen u ovom svijetu ni grana u sljedećem svijetu”? I šta znači rečeno: „a osim toga, još će njime biti i profinjeni?”. Trebalo je da se kaže: „njime iscjeljeni i profinjeni”? Takođe, zašto je rečeno: „a osim toga”?
Sada možemo da razumijemo riječi naših mudraca: „Izrael se računa po mjesecu, a nacije svijeta po suncu” (Suka 29). Otuda, svjetlost sunca označava najjasnije znanje, kao što se kaže: „jasno kao dan”, to jeste jasno kao svjetlost sunca. A, nacije svijeta, koje nijesu primile Toru i Micvot – jer napisano je da ih je Stvoritelj ponudio svim narodima i jezicima, ali nacije svijeta nisu željele da uživaju Svjetlost Tore, koja se razmatra za „mjesec”, koji prima Svjetlost Stvoritelja, što je svjetlost sunca, to jeste generalna Svjetlost – one ipak žude i žele da uče Ime Stvoritelja i da znaju Njega.
Ali, Izrael se računa po mjesecu, što su Tora i Micvot, u koje se odijeva svjetlost sunca, Svjetlost Stvoritelja. Otuda, Tora je omotač Stvoritelja. U Knjizi Zohar je napisano: „Tora i Stvoritelj su Jedno”. To jeste, Svjetlost Stvoritelja se odijeva u Toru i Micvot, i On i Njegov omotač su Jedno. I, zato Izrael se računa po mjesecu da bi kompletirali sebe kroz Toru i Micvot. I time, Izrael su nagrađeni postizanjem Stvoritelja, takođe. A, nacije svijeta ne drže Toru i Micvot, što je omotač Stvoritelja, i zato nemaju ni svjetlost sunca.
Ovo je značenje za rečeno: „U budućnosti, Stvoritelj će izvući sunce iz njegovog omotača". I, rečeno je: „Šehina (Božansko) u nižima je potreba Višeg”, to jeste Stvoritelj vapi i žudi za tim. Ovo je značenje za „šest dana stvaranja”, što je rad u Tori i Micvot, jer „Sve što je Gospod stvorio, stvorio je za Njegovu slavu". I čak i rad tokom šest radnih dana je isto tako rad Stvoritelja, kao što je napisano: „On je nije stvorio da bude prazna; On je nju načinio da bude nastanjena". Zbog toga se i naziva „omotač”.
A Šabat je svjetlost sunca, dan odmora u vječnom Životu. To jeste, Stvoritelj je priredio svijet u dva stepena:
1.
da Njegova Božanska prisutnost bude otkrivena kroz Toru i Micvot u šest dana rada.
2. da On u svijetu bude otkriven bez Tore i Micvot.
I to je značenje za Beito (u svoje vrijeme) i Ahišena (Ja ću ubrzati to). Nagrađen – „Ja ću ubrzati to”, što znači kroz Toru i Micvot. Nije nagrađen – „u svoje vrijeme”. To je zbog toga što evolucija stvaranja kroz povećanje patnje dovodi čovječanstvo do kraja i iskupljenja, sve dok Gospod ne spusti Njegovu Šehina među niže. I, to se naziva „u svoje vrijeme”, evolucija tokom vremena.
Link -
125. He Who Delights the Shabbat
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.